
Fall 2008  Global Media Journal Volume 7, Issue 13 

1 
 

Article No 16 
 

The Post-Saddam Iraqi Media: 
Reporting the Democratic Developments of 

2005 
 

Benjamin Isakhan 
Griffith University, Australia 

 
Keywords 
Democracy; Elections; Iraq; Media; Politics; Post-Saddam; Press; Public Sphere. 
 
Abstract 
The toppling of Saddam in 2003 brought with it the re-emergence of the free press in Iraq. 
This has seen Iraq shift from only a handful of state media outlets that served as propaganda 
machines, to a vast array of Iraqi-owned newspapers, radio stations and television channels 
which are being fervently produced and avidly consumed across the nation. This paper 
therefore reviews the developments in Iraq’s post-Saddam media sector and finds that it has 
been central to the return of an Iraqi public sphere which has openly debated and discussed 
the issues surrounding the nation’s shift from despotism to democracy. This is perhaps best 
evidenced by the role that the Iraqi media played in hosting a rich tapestry of debate, 
discourse and deliberation from a panoply of political, religious and ethno-sectarian factions 
throughout the elections and the referendum held across the nation in 2005. Despite their 
respective biases and particular persuasions, the net effect of such a rich media sector has 
been an Iraqi populace who are both concerned and informed about the nuances of 
democratic governance. 
 
Introduction1 
Traditionally, the news media of the Middle East has served as the faithful propaganda 
machine of the elite. Most governments across the region operate their own print and 
broadcast services, recognizing the power the media holds in legitimizing and stabilizing 
their authority. There are, of course, a number of non-governmental news outlets that 
operate. However, such independent media are, in most instances, expected to toe the line 
for fear of harassment, fines, imprisonment, torture, and even death. At the very least, they 
are required to obtain a license from the relevant authorities; a license which can be refused 
or revoked for any number of charges, thereby rendering the outlet illegal (Whitaker, 2003). In 
addition, most Arab nations have restrictive press and publications laws such as Saudi 
Arabia’s Fundamental Law (Article 39) which requires that “The media and publishing houses, 
as well as other forms of expression, must respect the words and Laws of the State… 
Publication of anything that might lead to internal rifts or struggle, or that might harm state 
security or foreign relations, is forbidden in accordance with the law” (as cited in: Street, 
2001: 250). 
 
However, developments in communications technologies during the twentieth century 
brought with them vast changes in the relationship between the citizen, the state and the 
media across the region. Starting with the Arabic version of the BBC World Service in 1932 
and followed by other Western radio stations such as the Voice of America and Radio Monte 
Carlo Moyen-Orient many Arabs were able to quench their thirst “…for objective information 
and diverse analyses and viewpoints on the issues facing their societies” (Ghareeb, 2000: 
400). Similarly, the Pan-Arab press, many of which have been published in London for more 
than 30 years, continue to enjoy strong readership across the region. Although at times they 
can be seen to support the interests and agendas of their owners (for example, many are 
financially backed by the Saudi government), when compared to the tightly controlled 
domestic media of most Arab nations they offer their readers a refreshing voice of objectivity 
and critique (Ghareeb, 2000: 412-414; Rugh, 2004: 167-180). Other technologies, such as 

http://www.griffith.edu.au/�


Isakhan  Post-Saddam Iraqi Media   GMJ 

2 
 

the audio-cassette, have proven effective in spreading messages of dissent to a largely 
illiterate population. For example, during the late 1970s in Iran, Ayatollah Khomeini and his 
followers effectively utilized this technology by recording his sermons over the phone from 
his exile in Paris and then distributing the contraband audio tapes across the nation 
(Sreberny-Mohammadi & Mohammadi, 1994).  
 
Today, the satellite dishes that are ubiquitous across the rooftops of most of the Arab region 
have brought the world into the living rooms of the Middle East. The general Middle Eastern 
dissatisfaction with Western and government controlled satellite stations and their coverage 
of major regional events such as the Gulf War of 1991 led many to question why there were 
no Arab alternatives to channels such as the Cable News Network (CNN) (Sreberny-
Mohammadi, 1998: 188). The post-Gulf War economic boom thus brought with it the 
development of stations such as the Arab News Network, Abu Dhabi TV, the recently 
launched Al-Arabiya (“The Arabian”) and, of course, Al-Jazeera (‘The Peninsula’). Indeed, so 
popular are these satellite channels that they have begun to have an impact on both the 
political elite of the region and their state-funded media, “…thus helping to broaden the 
limitations on debate and to enhance the level of authentic democratic exchange” (Ghareeb, 
2000: 417). Indeed, in Mohammad El-Nawawy and Adel Iskander’s seminal study on Al-
Jazeera, they cite Qatari media scholar Ali Al-Hail, who claims that media outlets such as Al-
Jazeera “…are the best way to reinvigorate a sense of freedom, democratization, and liberty 
throughout the Arab world, in addition to fostering a vibrant civil society” (Al-Hail as cited in: 
El-Nawawy & Iskandar, 2002: 28). However, satellite television has not only brought news to 
the Middle East, it has also brought with it Arab-versions of popular Western Reality TV 
programs such as Super Star and Star Academy (the Arab versions of Pop Idol, 
American/Australian Idol or Fame Academy) and Al-Ra’is (Big Brother). These programs have 
been so popular across the region that a series of authors in a recent issue of Translational 
Broadcasting Studies have addressed the issue of whether or not Reality TV is the best hope 
for democratization in the Middle East (Harris & Uthmna, 2005; Khalil, 2005; Kraidy, 2005; 
Lynch, 2005; Wise, 2005). Here Marwan Kraidy has argued that “The political implications of 
transnational Arab Reality television rest to a large extent in the way that it draws out into the 
public sphere competing arguments about politics, economics, culture, religion and the 
myriad interconnections between the four” (Kraidy, 2005).  
 
Likewise the Internet and its impacts on the Middle East have been investigated by a large 
number of academics from a variety of disciplines. Like much of the developing world, the 
vast majority of the Middle East sadly lies on the wrong side of the “Digital Divide”: the 
technological infrastructure is limited, few can afford a computer let alone regular access to 
the internet, few are able to read the now global language of English, and in many countries 
the government continues to tightly monitor access to certain sites (Friedlander, 2000: 152-
155; Ghareeb, 2000: 415; Seib, 2004/2005: 81-82). However, with the development of 
software that has enabled standard computers to produce Arabic script (Gonzalez-Quijano, 
2003: 62), the internet has begun to serve as a forum for pertinent issues facing the Arab 
world, such as questions of religion (Anderson, 2003), women’s role in society (Skalli, 2006) 
and calls for democratization (Cunningham, 2002; Teitelbaum, 2002; Wheeler, 2001).  
 
Collectively, this spectrum of media outlets and technologies, from the Pan-Arab press to 
the Internet and from the audio-cassette to Reality TV, has had a tremendous impact on the 
societies of the Middle East. Firstly, as Edmund Ghareeb points out, they have led to a 
cross-border, pan-Arab discourse where citizens, from Marrakech to Muscat, are imbued 
with a sense of collective cultural unity and the notion of a common Arab agenda (Ghareeb, 
2000: 416-418). This, combined with the exposure to the rest of the world has led to a more 
informed, and arguably more critical, Middle Easterner who is interested in partaking in the 
processes of egalitarian governance. Here Marc Lynch has succinctly stated that 
 

Rather than imposing a single, overwhelming consensus, the new satellite 
television stations, along with newspapers, Internet sites, and many other 
sites of public communication, challenged Arabs to argue, to disagree, and 
to question the status quo. These public arguments, passionate in their 
invocation of an aggrieved Arab identity, sometimes oppressively conformist 



Fall 2008  Global Media Journal Volume 7, Issue 13 

3 
 

and sometimes bitterly divisive, sensationalist but liberating, defined a new 
kind of Arab public and new kind of Arab politics. (Lynch, 2006: 2) 

 
However, despite this wealth of research on the impact that recent Middle Eastern media 
developments have had on the region’s public sphere, there has been little investigation into 
the emergence of this “new kind of Arab public and new kind of Arab politics” in Iraq 
following the toppling of Saddam in 2003 and the corresponding end to his tight control over 
the nation’s media sector. This paper therefore begins by providing a brief overview of the 
post-Saddam media landscape which has seen Iraq shift from having only a handful of state-
run media outlets that served as propaganda machines, to a diverse media landscape made 
up of an impressive number of Iraqi-owned and controlled newspapers, television channels 
and radio stations which are being fervently produced and avidly consumed across the 
nation. These divergent and ad-hoc media outlets speak for all shades of opinion and 
represent not only the interests of the key ethno-religious and political factions which are 
vying for power, but also provide a voice to many of the smaller minorities that have long 
been disenfranchised by the central government in Baghdad.  
 
The net effect of this lively media landscape is that it appears to have brought about the re-
emergence of a participatory and engaged public sphere in Iraq, a step which is fundamental 
to the formation of a stable and democratic government. Specifically, this paper examines 
the role that the Iraqi media played during the series of elections and the referendum that 
occurred throughout Iraq in 2005, where the myriad voices not only encouraged Iraqis to 
vote but combined to provide a rich array of debate and information on key policies, 
politicians and parties in the lead-up to the elections. 
 
The Post-Saddam Iraqi Media: A Brief Overview 
With the fall of Baghdad on 9 April 2003, Iraq’s media environment was changed forever. 
Almost overnight it transformed from Saddam’s tightly controlled propaganda machine to 
one of the freest media environments in the world (Zanger, 2005: 106). By the end of the 
month, the Iraqi Ministry of Information had been abolished and its 7,000 employees 
suddenly found themselves without regular income (Zanger, 2005: 107). These former state 
media pundits carried with them their years of experience communicating – albeit under tight 
controls – with the Iraqi people. In addition, Iraq also witnessed an influx of expatriates, 
refugees and newcomers, who brought an invaluable and divergent knowledge base gained 
from living in liberal democracies where they had no doubt witnessed first hand the function 
of the Fourth Estate. The evidence of their fervent labor and newfound freedom was soon to 
be seen on the streets of Baghdad where, by the end of May 2003, approximately 100 news 
publications and a handful of new broadcast outlets were available, while others were 
launched concurrently in Basra, Kirkuk and Mosul (Daragahi, 2003: 46). These numbers 
increased substantially throughout the year. By the middle of 2003, Iraq was home to more 
than 20 radio stations (RadioNetherland, 2003), between 15 and 17 Iraqi-owned television 
stations, and approximately 200 Iraqi-owned and run newspapers across the entire country, 
with smaller regional towns such as Najaf boasting more than 30 newspapers in a city of 
only 300,000 people (Finer, 2005; Gerth, 2005; “The press in Iraq,” 2005; Whitaker, 2003; 
Zanger, 2005: 107). Indeed, Iraqis were so keen for undoctored news that entire sections of 
Baghdad’s sidewalk for example, were taken up by street vendors who laid the myriad 
publications out across the pavement, many of which were sold out by early afternoon (A 
New Voice in the Middle East: A Provisional Needs Assessment for the Iraqi Media, 2003: 7; 
Oppel Jnr, 2003). Similarly, the citizens of Iraq flocked to local retailers who had managed to 
import scores of Satellite dishes and despite costing around USD200 (more than the average 
annual salary of Iraq at the time), Iraqis were keen to tune in to more than 300 regional 
satellite channels and the growing number of indigenous stations (Cochrane, 2006; A New 
Voice in the Middle East: A Provisional Needs Assessment for the Iraqi Media, 2003: 7; Oppel 
Jnr, 2003; Price, 2003).  
 
The vast majority of Iraq’s new television stations, radio stations and newspapers were 
started by the seemingly countless political parties, religious factions and/or ethno-sectarian 
groups of post-Saddam Iraq, each of which is jostling for support and legitimacy in the 
nation’s struggle from despotism to democracy (Cochrane, 2006; Ghazi, 2006; “The press in 



Isakhan  Post-Saddam Iraqi Media   GMJ 

4 
 

Iraq, ” 2007). Here, the domestic politics of Iraq are convoluted by the vast number of 
religious and ethnic divides that do not neatly dissect the nation into a series of mutually 
exclusive groups. There are, as is now commonly known, three large ethno-religious groups 
in Iraq, the Shi’a Arabs, the Kurds and the Sunni Arabs as well as a number of smaller 
“…racial and religious minorities… [including] Turkomans, Persians, Assyrians, Armenians, 
Chaldeans, Jews, Yazidihs, Sabeans, and others” (Batatu, 1982 [1978]: 13). Within each of 
these broad categories are more intricate differences, with each sector capable of being 
further broken down by religious sects, varying ethnicities and cultural groups as well as 
political sub-categories. Given the long and complex political history of each of these groups, 
it is not at all surprising that the freeing up of the Iraqi media sector following the coalition 
invasion witnessed the arrival of a highly partisan media, geared towards the stated policies 
and agendas of Iraq’s divergent ethno-religious and political scene (Harmston, 2003). As 
Ibrahim Al-Marashi points out, the Iraqi media sector has witnessed the rise of various 
ethno-sectarian “…media empires” which have evolved into “…quite a pervasive element in 
Iraq’s Fourth Estate” (Al-Marashi, 2007: 104).  
 
Perhaps foremost among these groups are the Kurdish people of northern Iraq who have 
fostered a significantly diverse and free press since the Gulf War of 1991. Nonetheless, the 
fall of Saddam has brought with it a credible expansion of the media controlled by Iraqi 
Kurdistan’s two main political factions, the Kurdistan Democratic Party (KDP – currently led 
by Massoud Barzani) and the Patriotic Union of Kurdistan (PUK, currently led by the 
incumbent President of Iraq, Jalal Talabani) as well as smaller Kurdish political parties such 
as the Communist party of Iraqi Kurdistan, the Kurdistan Toilers Party, and the Action Party 
for the Independence of Kurdistan among others. In addition, the Kurdish media landscape 
also includes a variety of well regarded independent organs which have played an active role 
in reporting on the Kurdistan Regional Government of post-Saddam Iraq, including those 
that deal exclusively with women’s issues.    
 
Despite the fact they have always been the majority in modern Iraq, the Shi’a have long been 
marginalized by the central Sunni-led government and therefore produced a number of 
active oppositional movements. The two main Shi’ite political groups are the Da’wah party 
(currently led by former Iraqi Prime Minister, Ibrahim Al-Jaafari) and the Supreme Council for 
the Islamic Revolution in Iraq (SCIRI, currently led by Sayyid Abd Al-Aziz Al-Hakim after his 
brother and former leader, Ayatollah Mohammad Bakr Al-Hakim was assassinated in Najaf in 
2003), both of which control several media outlets that promote their respective ideology and 
agenda. Likewise, smaller media empires are controlled by the loyal followers of Moqtada Al-
Sadr, Grand Ayatollah Ali Al-Sistani, members of Iraqi Hizbullah, the Supreme Council for the 
Liberation of Iraq (SCLI), the Islamic Action Organisation and Ayatollah Hadi Al Moderassi. In 
addition the predominately Shi’ite south of Iraq is also home to several significant regional 
television and radio stations and a handful of independent newspapers, the political 
persuasions of which remain unclear. 
 
The Sunni Arab population of Iraq (who ruled the nation since its creation in the 1920s until 
the fall of Saddam, but only ever constituted approximately 20% of Iraq’s diverse population) 
entered both the political and media landscape of post-Saddam Iraq at a relatively late stage. 
Today, however, Iraq is home to several Sunni political parties including the Iraqi Islamic 
Party as well as the Unified National Movement, the general Dialogue Conference and the 
Association of Muslim Scholars, all of which amalgamated to form the Al-Tawafuq Front 
(“The Accordance Front”) in 2005 in order to contest the December elections (Al-Marashi, 
2007: 111). While each of the separate Sunni parties controls its own media outlets, it is 
those controlled by their coalition, the Al-Tawafuq Front, which has proven the most 
effective if somewhat controversial. In addition, several of Iraq’s smaller ethno-religious 
minorities, such as the Turkomans, the Assyrians and the Faili Kurds (Shi’ite Kurds) have 
managed to produce several effective media outlets.  
 
Beyond these ethno-religious groupings and their political parties / media outlets, are those 
which do not officially hold such allegiances and claim to be both secular and inclusive. 
Among the more influential of these is the Iraqi Communist Party (ICP) and the Workers 
Communist Party of Iraq. In addition to these communist parties are two of Iraq’s more 



Fall 2008  Global Media Journal Volume 7, Issue 13 

5 
 

influential opposition movements, Iyad Allawi’s Iraqi National Accord (INA) and Ahmed 
Chalabi’s Iraqi National Congress (INC), both of which had the experience and the funding to 
freely publish and distribute their organs in the new Iraq. In the initial media frenzy of post-
Saddam Iraq, a number of these smaller political parties produced relatively insignificant 
newspapers which either folded along with their respective party or were left by the wayside 
as the party amalgamated into one of the more prominent factions. 
 
These publications have been joined by those which claim to be free of any specific political, 
religious or sectarian allegiance and desire to report the news in a professional and objective 
manner. While objectivity and independence are difficult issues even for the best regarded 
“Western” media outlets, there is an impressive array of Iraqi media which at the very least 
attempts to uphold the kind of standards epitomized by a free press, even if occasional and 
subtle biases can be detected. In addition, Iraq has also seen the production of publications 
sponsored by various journalist collectives and publishing houses, several sports bulletins, 
arts and culture magazines, a few industry related organs, several children’s and student 
magazines, comedic publications containing sharp political satire and still others which 
resemble the tawdry British tabloids, detailing local and international gossip and 
entertainment news as well as featuring pictures of scantily clad women (for comprehensive 
lists, see: “Iraqi Media,” 2003; “Iraqi Media: Online Newspapers, ” 2003; “The New Iraqi 
Press,” 2003). 
 
The Post-Saddam Iraqi Media: The Public Sphere and Democratization 
Despite Iraq’s divergent, ad-hoc and highly volatile media landscape, there have only been a 
handful of scholarly studies which have attempted to document and analyze the role that 
such media have played in the complex matrix of post-Saddam politics (Abedin, 2006; Al-
Deen, 2005; Al-Marashi, 2006a, 2006b, 2007; Barker, 2008; Cochrane, 2006; Isakhan, 2007, 
2008a, 2008b, 2008c; Kimmage & Ridolfo, 2007). Here Paul Cochrane argues in an issue of 
Transnational Broadcasting Studies that such developments represent what he calls the 
“Lebanonization” of the Iraqi media in reference to the myriad ethno-sectarian media outlets 
that co-exist in Lebanon’s complex media and political sphere (Cochrane, 2006). Others 
have focused their attention on the funding of various Iraqi organs by US organizations such 
as the National Endowment for Democracy (Barker, 2008) and the interference in Iraq’s 
media landscape exerted by various foreign (Iran, Saudi Arabia and the US) and domestic 
(the Iraqi government and the Kurdish regional authority) powers (Isakhan, 2008a).  
 
However, perhaps more disconcerting is the fact that, as of 2006, a series of policy papers 
and newspaper reports began to argue that Iraq’s complex and highly partisan media 
landscape may actually serve to enhance the ethno-sectarian lines which gauchely divide 
Iraqi society (Abedin, 2006; Al-Marashi, 2006a, 2006b, 2007; Ghazi, 2006; Kimmage & 
Ridolfo, 2007; Metcalf, 2006; Roug, 2006). Foremost among these is a series of papers by 
Ibrahim Al-Marashi in which he warns that such media diversity may well be “…providing the 
psychological groundwork for bitter divisiveness and conflict” (Al-Marashi, 2007: 99), the 
kind which preceded the media inspired genocide found in Rwanda of the 1990s (Al-Marashi, 
2006a, 2006b, 2007). This is evidenced, according to Al-Marashi, by the ethno-sectarian 
feuds that occurred in the wake of the bombing of the revered Shi’a Al-Askari mosque in 
Samarra in February 2006 (Al-Marashi, 2007: 97, 100). Here, the various ethno-sectarian 
media of Iraq, such as the pro-Sunni Baghdad satellite channel and pro-Shi’a/Iraqi 
government television stations such as Al-Furat (“The Euphrates”) and Al-Iraqiya (“The Iraqi”), 
are alleged to have escalated tensions following the bombing, but eventually called for 
restraint (Al-Marashi, 2007: 125; Cochrane, 2006; Roug, 2006).  
 
Beyond the coverage of the Al-Askari bombing, much of the impetus for Al-Marashi’s 
argument lies in the content aired by the controversial satellite channel, Al-Zawra (“The 
Curved [City]” – a popular soubriquet for Baghdad). This station has regularly urged Iraqis to 
join the fight against the occupation and shows footage of successful insurgent attacks 
against US and Iraqi forces (Al-Marashi, 2007: 113-117), leading Al-Marashi to dub the 
station a “…platform for insurgents” (Al-Marashi, 2007: 113). It is the case of Al-Zawra that 
Al-Marashi believes “…represents a worse case scenario for the Iraqi media” and that it is 
entirely “…plausible that a channel owned by other political, ethno-sectarian factions, or 



Isakhan  Post-Saddam Iraqi Media   GMJ 

6 
 

even an independent channel, could undergo a similar transformation” (Al-Marashi, 2007: 
117). While such concerns are clearly legitimate and the greatest of care needs to be taken 
to make sure that Iraq does not descend into further sectarian violence, a civil war or 
genocide, there is a problem in focusing on very serious but relatively isolated examples 
such as Al-Zawra and their associated potential for mass disaster. The problem here is that 
such conclusions tend to ignore the overwhelmingly positive role that most of the Iraqi media 
– with all their inherent biases and blatant ideologies – have played in fostering the 
emergence of a renewed public sphere in Iraq. Indeed, the Iraqi media has been instrumental 
in serving the number of functions that a free press is expected to perform in the nascent 
democratic order that is post-Saddam Iraq.   
 
This has occurred across many different genres, from traditionally political formats such as 
investigative journalism and talk radio programs to less ostensibly political genres such as 
soap operas, sketch comedy programs and even reality TV shows. Interestingly, the 
production and adaptation of these popular formats to suit an Iraqi audience has  enabled 
the Iraqi media and its viewers to tackle “…issues of social injustice, government corruption 
and, on occasion, life under Hussein” (Sanders, 2005) in ways that they certainly would not 
have been able to under the former regime. It is not only clear that these formats serve an 
entertainment value, but they serve as something of a release valve, enabling the citizens to 
air their grievances on a call-in radio show, or laugh out loud at sketch comedy programs 
portraying the incompetence of various state officials. More to the point, such programs 
serve not only to reduce stress and tensions, but to provide alternative formats for public 
participation where any Iraqi with a television, a radio or a phone-line can engage with state 
politics and play a role in debating the key issues of the time. 
 
Beyond these examples however, the Iraqi media has provided a considerably more serious 
voice in documenting and debating the series of elections and referendums that occurred 
across Iraq in 2005. In order to demonstrate this, the following draws on various academic 
journal articles, policy papers, and newspaper reports concerning the Iraqi media throughout 
2005. In addition, this paper relies heavily on Iraqi media archives that were collated and 
translated into English by the BBC’s One Day in Iraq, RadioNetherland’s Iraq Media Dossier 
and especially that of the United Nations Assistance Mission for Iraq’s (UNAMI) Iraqi Media 
Monitoring (which were reproduced verbatim at globalsecurity.org). While it is important to 
acknowledge here that such sources cannot represent the entire spectrum of media 
coverage and debate present at the time of the elections and referendum of 2005, they 
nonetheless provide a valuable resource given the various issues, risks and costs associated 
with studying the post-Saddam Iraqi media.  
 
Beginning as far back as February 2004, the nascent Iraqi media began to offer its views on 
the Iraqi Governing Council’s (IGC) deliberations over a temporary constitution. In a plethora 
of opinion pieces and news articles across Iraq’s divergent press, the nation’s journalists 
were generally keen to discuss all manner of issues relating to the constitution, including 
attempts to avoid any reference to Islamic law in the wording of the document itself. Others 
deplored the IGC to avoid the temptation to skew the wording of the constitution in favor of 
their own interests, or those of their respective ethno-political group. For example one writer 
at the “independent” Azzaman (“The Times”) opined, 
 

All those who have gathered around the conference table to discuss the 
draft interim constitution... would do well to rule out any possibility of 
coming up with anything tailored so as to be in full harmony with their own 
views. They are duty-bound to put aside the unworthy ploy of threatening to 
rouse the public into civil war in a bid to have their own ideas incorporated in 
the constitution. Any such practice would run counter to the reality of the 
political, ethnic, religious and sectarian diversity that is characteristic of Iraq. 
(Azzaman, as cited in: "Iraq concerns dominate media," 2004) 

 
Following on from this, campaigning for the January 2005 election began on 15 December 
2004 and almost immediately it had “…permeated every part of the Iraqi media, providing at 
least the show of a nascent democracy in action” (Usher, 2005b). Throughout the campaign 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_depth/middle_east/2005/day_in_iraq/default.stm�
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq.html�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/index.html�


Fall 2008  Global Media Journal Volume 7, Issue 13 

7 
 

period, radio stations, newspapers and television channels played a critical role in not only 
promoting certain political parties and their stated ideologies and agenda, but also in simply 
encouraging Iraqis to defy the insurgent and terrorist threats and take part in the election.  
 
For example, throughout the electoral campaign the German government funded a daily half-
hour broadcast that covered various aspects of the election. They selected 25 young Iraqi 
journalists (all under the age of 30) and provided training for them in neighboring Jordan. 
These young journalists then returned to Iraq to seek out stories relating to the election 
which were broadcast on Iraqi stations such as the independent Radio Dijla (“Tigris”), and 
the KDP’s Voice of Iraqi Kurdistan, as well as being available for download on the internet 
(RadioNetherland, 2005). Over the course of the campaign these short broadcasts included 
information vital to the functioning of free and fair elections including profiles of politicians, 
political parties and the various coalitions that emerged in post-Saddam Iraq as well as 
details of which parties were boycotting the elections, comment by foreign election 
observers and the cultural aspects of the campaign itself (Usher, 2004). In addition to these 
half-hour broadcasts Radio Dijla also ran its regular programming which encouraged Iraqis 
to phone-in and offer their opinion on the elections as well as quiz shows that posed 
questions such as: “Which is better, a preset democratic model or one that is in harmony 
with Iraq’s culture?” (Usher, 2005b).  
 
As is to be expected, Iraq’s leading television stations, Al-Iraqiya, Al-Sharqiya (“The Eastern 
One”) and Al-Diyar (“The Homeland”), led the domestic television market, screening 
campaign advertisements ranging from the techno-savvy efforts of groups such as Allawi’s 
Iraqi List and the coalition of Shi’a groups known as the United Iraqi Alliance, through to the 
hackneyed efforts of the smaller parties (Usher, 2005b). In addition, all three of these 
channels worked in the public interest, disseminating information regarding the curfews, 
restrictions and security measures that had been placed across the nation in the lead up to 
the election (UNAMI, 2005l, 2005m, 2005o, 2005p, 2005q). More specifically, Al-Iraqiya 
undertook an extensive campaign to counter the threats made against those who 
participated in the election by Iraq’s varied terrorist and insurgent groups, which included 
airing statements by Iraq’s religious leaders urging Iraqi’s to partake in the upcoming 
elections (Misterek, 2005; UNAMI, 2005j). Providing the kind of access to the political elite 
rarely seen in even the most highly esteemed “Western” media, Al-Iraqiya also broadcast a 
weekly phone-in program hosted by the incumbent Iraqi Prime Minister, Iyad Allawi, who 
patiently answered unscreened calls from Iraqis keen to discuss various issues with their 
leader and air their frustrations (Usher, 2005b). Allawi was also interviewed several times on 
both Al-Sharqiya (UNAMI, 2005o) and Al-Diyar where, on the latter, the Prime Minister is 
reported to have stated that “…the fate of democracy in Iraq depended on the Iraqi people’s 
participation in the election” (Allawi, as cited in: UNAMI, 2005c).  
 
As the election drew closer, Iraq’s media dedicated more and more time and energy to 
covering the election, screening interviews, conducting press conferences, airing debates 
and encouraging phone-ins from an increasingly wide range of political parties, candidates 
and even ordinary citizens. Throughout this period, Iraq’s print media sector played an 
increasingly important role in raising and discussing several key issues related to the 
forthcoming elections. For example, in the lead up to the elections, the “independent” Al-
Dustour (“The Constitution”) published a collection of articles including those critical of the 
incumbent Iraqi government (UNAMI, 2005d), those which provided details of some of Iraq’s 
various smaller political factions (UNAMI, 2005e), those which countered rumors about the 
election (UNAMI, 2005g), those which discussed the thorny issue of religion and politics 
(UNAMI, 2005o), and those which called for peace and unity (UNAMI, 2005p). On the issue of 
whether or not the elections should be postponed, virtually the entire range of views and 
opinions were expressed in papers as diverse as “independent” organs like Azzaman, the 
Iraq National Congress’ Al-Mutamar (“The Congress”), Iraqi Hezbollah’s Al-Bayyah (“The 
Evidence”) and the Da’wah parties Al-Da’wah (“The Calling”) and Al-Bayyan (“The Dispatch”) 
(UNAMI, 2005d, 2005e, 2005k, 2005l). Meanwhile, Kurdish papers such as the 
“independent” Hawlati (“Citizen”), the PUK’s Kurdistani Nuwe (“New Kuridstan”) and the 
KDP’s Xebat (“Struggle”), ran a collection of stories both before and after the elections that 
detailed the various Kurdish concerns and developments in the lead up to the election, such 



Isakhan  Post-Saddam Iraqi Media   GMJ 

8 
 

as the issue of federation, Kurdish regional elections, unity among the many different people 
of Kurdistan and the future status of Kirkuk (UNAMI, 2005a, 2005b, 2005c, 2005e, 2005j, 
2005o, 2005p, 2005r). 
 
The Iraqi press also fostered a lively and diverse discussion on the merits and tenets of 
democracy. For example, various Shi’a backed organs, such as Daw’ah’s Al-Bayan and 
SCIRI’s Al-Adala (“The Justice”) were somewhat unrestrained in their optimism. Throughout 
these articles, the Shia papers are adamant that all of the Iraqi people are entitled to vote 
and that they must “…not miss this great opportunity” (Al-Bayan, as cited in: UNAMI, 2005c) 
to “…pave the way for the rise of the rule of law, in which democracy, freedom, security, and 
sovereignty will prevail” (Al-Adala, as cited in: UNAMI, 2005p). As if to capture this 
enthusiasm and summarise these sentiments, an editorial which appeared just days before 
the election in Al-Bayan stated: 
 

The countdown has begun for a great, historic day in the life of our people. 
On this day, the people will master their own destiny and future when they 
will select their representatives to the constitutional assembly that will draft 
the permanent constitution and choose an elected government expressing 
their will and working to achieve their hopes and aspirations. The 
responsibility for making this election a success does not rest only with the 
government or the electoral commission that will supervise and ensure a fair 
vote. Rather, it depends, above all, on our people through their broad 
participation, with all their sects, ethnic groups, political forces and social 
categories. We believe the high turnout will be the most telling response to 
the terrorists and killers who seek to confiscate Iraqi people’s will. With it, 
they will tell those terrorist they are much more stronger than their criminal 
means. (Al-Bayan, as cited in: UNAMI, 2005s) 

 
Similar sentiments can be found across the pages of the INC’s Al-Mutamar, where writers 
such as Shaykh Ali Abd-Al-Husayn Kammunah implored the citizens of Iraq to take part in 
the “…great democratic process for which we have waited long and offered dear sacrifices” 
(Kammunah, as cited in: UNAMI, 2005g), while Nabil Al-Qassab argued that the election 
would foster Iraqi unity and “…guarantee the rights of alls sects, ethnic groups, and 
nationalities” (Al-Qassab, as cited in: UNAMI, 2005s). Indeed, Al-Mutamar was such a strong 
advocate of the elections that it appeared to view them as something of a “silver bullet”, 
capable of rectifying each of Iraq’s complex problems. Consider, for example, the words of 
Salman Al-Shammari who, in an article entitled “Iraqi elections a positive step of democracy” 
wrote that:  
 

not only are the Iraqi elections a positive step on the path leading to 
shortening the occupation’s life and solving the political problem in Iraq and 
a positive and good initiative to boost and deepen the principles of 
democracy, plurality, and rule of law in the country, but they are also the key 
and main way to get rid of the security and economic crises that Iraq suffers 
from. (Al-Shammari, as cited in: UNAMI, 2005p) 

 
The independent press of Iraq seemed to largely follow suite. For example, much of the 
coverage in Al-Dustour emphasized the need for national unity, with Ibrahim Zaydan opining 
that “In order to build a pluralist, democratic Iraq, as we hope, we have to open the doors for 
participation to everybody because Iraq is home to all Iraqis, rather than to a particular sect, 
ethnic group, tribe or religion” (Zaydan, as cited in: UNAMI, 2005g). This was echoed to 
some degree by Basim Al-Shaykh who claimed that Iraq needed to “…seeks God’s help and 
rise up as one man with their hands united to place the voting card deciding their destiny in 
the ballot box holding their aspirations for tomorrow” (Shaykh, as cited in: UNAMI, 2005l). 
However, Al-Dustour’s coverage also came with a stern warning to those who would 
manipulate the Iraqi elections or the broader body politic to their own devices. “Let it be 
known from now on” begins another piece by Al-Shaykh,  
 



Fall 2008  Global Media Journal Volume 7, Issue 13 

9 
 

that the average Iraqi will tolerate no mandate other than that dictated by his 
own conscience. Advocates of fake heavenly agendas had better steer away 
from Iraq and Iraqis, for we have had enough at the hands of opportunists 
touting bright religious and nationalist slogans. Let them seek their fortune 
elsewhere, for we have made a solemn vow to root out anyone stalking our 
beloved Iraq, regardless of their race or colour and no matter how dazzlingly 
bright their banners may be. (Shaykh, as cited in: UNAMI, 2005e) 

 
In terms of the watch-dog function of the media, the well-respected independent Kurdish 
newspaper Hawlati took the unrivalled step of publishing the list of candidates on the 
Democratic Patriotic Alliance of Kurdistan in the lead up to the election itself. What makes 
Hawlati’s move significant is not only that no other media had published such a list due to 
security concerns for the candidates, but also the paper revealed that about a dozen Kurdish 
candidates were former Ba’athists (Glantz, 2005). This brought with it a storm of controversy 
as members of the Ba’ath were not only excluded by law from playing a part in 
contemporary Iraqi politics, but also because the deposed party had been responsible for 
various atrocities inflicted on the Kurdish people such as the Anfal campaign of the 1980s. 
Other newspapers waited until after the election to raise their concerns. For example, in mid-
February 2005 Iraq’s Azzaman published an unofficial list of the candidates elected to the 
Iraqi National Assembly following the January elections while several other newspapers, 
including the Da’wah party’s Al-Bayan, SCIRI’s Al-Adala and the INC’s Al-Mutamar 
continued to publish their concerns on the make-up of the post-election assembly (UNAMI, 
2005n). However, Iraq’s highbrow “independent” paper Al-Mada (“The View”) alleged that 
the Iraqi Council of Commissioners had pre-defined the number of seats and percentages 
for political entities which would go on to form the National Assembly following the election 
(UNAMI, 2005n). 
 
Immediately following the election itself, the diverse landscape that is the post-Saddam Iraqi 
media expressed a virtually unified praise for the conduct of the elections and their 
significance for the future of the nation. Indeed, the jubilance of many Iraqi journalists 
splashed across the pages of newspapers as diverse as Da’wah’s Al-Bayan, Iraqi 
Hezbollah’s Al-Bayyah, the INA’s Baghdad, the INC’s Al-Mutamar as well as “independent” 
organs such as Al-Mada and Azzaman (UNAMI, 2005b, 2005f, 2005h, 2005i, 2005t). As just 
one example, Al-Bayan printed the following comment on the election,  
 

It was a historic day in the life of our people. On this day, Iraqis taught the 
peoples of the region a great lesson in democracy. The first winner and 
victor in these elections is, beyond any doubt, the Iraqi people. This, in itself, 
is quite enough for all those who contributed to writing this national epic to 
feel proud. It is, indeed, a remarkable feat added to Iraqi civilization records. 
(Al-Bayan as cited in: UNAMI, 2005b) 

 
This optimism was to continue in the Iraqi media following the referendum which effectively 
ratified the Iraqi Constitution in October 2005. Not only did the Iraqi media (across its rich 
array of formats and persuasions) play a critical role in disseminating the draft constitution in 
the lead-up to the referendum, television stations such as Al-Sharqiya hosted a phone-in 
program to discuss the finer details of the document ("One Day in Iraq: Media and 
comment," 2005). In addition, one of Iraq’s more influential Islamist papers, the SCIRI-
backed Al-Adala, featured one editorial which lauded the constitution, stating 
 

The fact that cannot be denied or concealed is that Iraqis have defeated 
their enemies: terrorists, dark forces and those who dream of a return of the 
unfair equation. What has been achieved for Iraq would not have seen the 
light of day had it not been for the sacrifices by Iraqis and their friends. The 
time of coercion and pressure has gone for good, and the time of freedom 
and democracy has come. Democracy and freedom have been created in 
Iraq by all the honourable men in the world who have stood by Iraq in its 
ordeal, offering all that is dear to them. (Al-Adala, as cited in: "Press sees 
hope after Iraq vote," 2005) 



Isakhan  Post-Saddam Iraqi Media   GMJ 

10 
 

 
In December 2005, as Iraqis prepared to nominate a permanent government, Iraq’s media 
landscape once again buzzed with the excitement of the looming election. Newspapers 
across Iraq were awash with political advertising and long articles detailed the complexity of 
Iraq’s various political coalitions as well as providing details of polling stations and on how to 
vote. The streets of the nation came alive with colorful billboards and posters pronouncing 
the intentions and policies of various groups, from secular parties to religious 
fundamentalists. On the airwaves, Iraqis could tune in to any number of radio programmes 
discussing the finer details of Iraq’s political landscape and encouraging citizens to phone-in 
with their comments or questions. Even mobile phones were vulnerable as political text 
messages pinged their way into the pockets of many Iraqis (Usher, 2005a). Once again 
however, it was the television stations of the nation that best represented the rich array of 
political factions and competing parties, many even taking the unprecedented move to offer 
free political advertising. This brought with it a series of non-partisan and well-produced, if 
rather emotive, short films which encouraged Iraqis to vote. Less emotive were the 
government-funded advertisements which also gave details of how to vote as well as the 
location of polling booths (Usher, 2005a). In addition, the free air-time meant that many of 
Iraq’s smaller minorities and political factions were able to broadcast their own amateur 
advertisements, although they did complain that they were not given equal air-time and were 
simply unable to compete with the larger parties and coalitions (Usher, 2005a). Despite such 
complaints, the fact that every legitimate political party in Iraq had access to free air-time on 
the nation’s state-run television channel indicates the degree to which the Iraqi media served 
as a locus where the general public had ready access to a diverse range of political opinion, 
policy and debate. This is a fundamental shift from the media landscape of Ba’athist Iraq and 
a crucial step in the development of the media’s role in providing the kind of information 
necessary for free and fair elections and, therefore, in underpinning the nation’s move from 
despotism to democracy.  
 
This free advertising aside, most of Iraq’s TV stations took a decidedly biased stance in the 
lead up to the elections. For example, Al-Sharqiya, which had previously been lauded for its 
professional and objective reporting, joined with Al-Iraqiya in its unwavering support for the 
incumbent government of Iyad Allawi and his ministers, repeatedly airing his arty black-and-
white commercials (Al-Marashi, 2007: 109; Usher, 2005a). The Shi’a-backed Al-Furat on the 
other hand, revealed its deeply partisan nature by refusing to offer free air time or screen 
paid advertisements from political parties other than the United Iraqi Alliance (which was a 
reincarnation of the January 2005 Unified Iraqi Coalition) (Al-Marashi, 2007: 109; Usher, 
2005a). Fortunately, the Sunni parties also managed to have a voice in the December 
elections via their newly established Baghdad satellite channel. Having suffered the 
consequences of boycotting the January election, many of the various Sunni political 
movements formed the Al-Tawafuq Front in 2005 and quickly set about establishing the 
channel. In a bid to counter the clearly partisan nature of their rival stations, Baghdad only 
featured advertisements for the Al-Tawafuq Front in the lead up to the December election 
(Al-Marashi, 2007: 111).  
 
Taken in isolation from each other, each of these respective media outlets can be seen to 
have clearly partisan tendencies that preclude them from the kind of balanced and politically 
neutral reporting that the media is supposed to provide in a democracy. However, a 
discerning Iraqi media consumer was provided with the full gamut of political coverage. 
Indeed, the Iraqi citizen who was prepared to switch between the various partisan 
newspapers, radio stations or television channels arguably received a relatively well-rounded 
picture of the elections. They were not only encouraged to vote or to phone-in and discuss 
the various issues at stake; they were also treated to a rich tapestry of debate, discourse and 
deliberations that occurred across a myriad of media outlets. It seems highly unlikely that 
any single Iraqi citizen, no matter how loyal towards his or her own ethno-political or 
religious faction, had no exposure to the multitude of other voices and concerns expressed 
throughout the campaigns. Iraq is not a neatly divided society where specific groups live in 
complete isolation from one another and even if it were, every Iraqi would have the 
opportunity to read a Kurdish newspaper, tune in to a minority radio station, or watch a pro-
government, independent, pro-Sunni or pro-Shi’a TV station.  



Fall 2008  Global Media Journal Volume 7, Issue 13 

11 
 

 
Conclusion 
It can be argued that despite the fact that the 2003 invasion of Iraq by the US-led “Coalition 
of the Willing” was an erroneous, egregious and illegitimate act, it did see the toppling and 
later execution of one of the twentieth century’s most brutal tyrants, Saddam Hussein. This 
afforded an unrivalled upsurge in media freedoms across the nation, resulting in a shift from 
five tightly controlled propaganda organs to around 200 Iraqi-owned news publications by 
the end of that year, not to mention the concurrent expansion of Iraq’s radio and television 
stations. Much of this new Iraqi media maintained a high level of objectivity and journalistic 
integrity, revelling in its newfound freedom to practice the profession and to connect with a 
population thirsty for undoctored news. Other outlets were understandably biased to 
particular segments of Iraq’s population, toeing certain agendas and proliferating particular 
ideologies.  
 
However, despite this problem, there is still reason to be optimistic about the role that Iraq’s 
thriving media environ can play as the Fourth Estate in the resurrection of Iraq’s public 
sphere. Firstly, Saddam’s tight control over the media sector has left a population that is 
savvy to the intricacies of propaganda and capable of navigating suspicious content. This 
media literacy, coupled with the many independent Iraqi papers publishing freely across the 
nation are not only crucial in re-establishing a participatory and engaged public sphere, but 
can also help to abate the many conflicts across Iraq and thereby aid the shift towards a free, 
egalitarian and democratic nation. Secondly, Iraq’s media can be seen to have played a 
central role in promoting the succession of Iraqi elections and referendums held throughout 
2005. This is evidenced by the millions of Iraqi citizens who, despite threats of further 
violence, lined the streets of the nation for their chance to take part in the first truly 
democratic elections held in the nation for many decades. Specifically, the many partisan 
and non-partisan organs across Iraq in the lead up to these elections fulfilled their duty of 
informing the populus as to the central issues facing the nation and the stance taken by the 
numerous political parties emerging across Iraq. This resurgence of the Iraqi citizenry playing 
an active role in their governance as well as their engagement with a free press is crucial to 
the development of an informed and active public sphere.  
 
With the next round of Iraqi elections scheduled for 2009, much therefore rests on the 
shoulders of Iraq’s newly re-activated media sector. The ability of Iraq’s press to both 
accurately report on the events and struggles of modern Iraq as well as to serve as the locus 
of varied deliberation, debate and discourse is critical to the survival of its newly expanding 
public sphere. In turn, this public sphere is central to the mobilization of an informed and 
politically active Iraqi population. While this cannot be taken in lieu of a truly robust 
democracy, it nonetheless indicates not only the fundamental role that the post-Saddam 
Iraqi media can continue to play in fostering Iraq’s nascent civil society, but also the degree 
to which the myriad peoples of Iraq can make informed decisions about the nuances of their 
sophisticated political landscape. 
 
Endnotes 
1 An earlier version of this paper was presented at the 2008 Asian Media Information and 

Communications (AMIC) Conference in Brisbane, Australia.   
 
References 
Abedin, M. (2006). The Iraqi media's response to recent sectarian tension in Iraq. Terrorism 
Focus, 3(10), 4-5. 

Al-Deen, H. N. (2005). Changes and challenges of the Iraqi media. [Electronic]. Global Media 
Journal, 4(6). 

Al-Marashi, I. (2006a). The dynamics of Iraq's media: Ethno-sectarian violence, political Islam, 
public advocacy, and globalisation.   Retrieved 17 September, 2007, from 
http://www.policy.hu/almarashi/finalpolicypaper.pdf. 

http://www.policy.hu/almarashi/finalpolicypaper.pdf�


Isakhan  Post-Saddam Iraqi Media   GMJ 

12 
 

Al-Marashi, I. (2006b). Issue paper: The media and ethno-sectarian dynamics in Iraq.   
Retrieved 17 September, 2007, from http://www.policy.hu/almarashi/issuepaper.pdf. 

Al-Marashi, I. (2007). The dynamics of Iraq's media: Ethno-sectarian violence, political Islam, 
public advocacy, and globalisation. Cardozo Arts and Entertainment Law Journal, 25(95), 96-
140. 

Anderson, J. W. (2003). "The Internet and Islam's new interpreters". In D. F. Eickelman and J. 
W. Anderson (Eds.), New media in the Muslim world: The emerging public sphere (pp. 45-60). 
Indianapolis: Indianan University Press. 

Barker, M. J. (2008). Democracy or polyarchy? US-funded media developments in 
Afghanistan and Iraq post 9/11. Media, Culture & Society, 30(1), 109-130. 

Batatu, H. (1982 [1978]). The old social classes and the revolutionary movements of Iraq: A 
study of Iraq's old landed and commercial classes and of its communists, Ba'thists, and free 
officers. Princeton: Princeton University Press. 

Cochrane, P. (2006). The 'Lebanonization' of the Iraqi media: An overview of Iraq's television 
landscape. [Electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 16. 

Cunningham, K. J. (2002). Factors influencing Jordan's information revolution: Implications 
for democracy. The Middle East Journal, 56(2), 240-256. 

Daragahi, B. (2003). Rebuilding Iraq's media. Columbia Journalism Review, 42(2), 45-50. 

El-Nawawy, M. & Iskandar, A. (2002). Al Jazeera: How the free Arab news network scooped 
the world and changed the Middle East. Cambridge: Westview Press. 

Finer, J. (2005). Press in Iraq gains rights but no refuge.  6 June. Retrieved 28 September, 
2007, from http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/content/article/2005/06/05/AR2005060501143_pf.html 

Friedlander, S. (2000). "New electronic Arab newspapers: Techniques and distribution". In L. 
A. Gher and H. Y. Amin (Eds.), Civic discourse and digital age communications in the Middle 
East (pp. 151-157). Stamford: Ablex. 

Gerth, J. (2005). Military's information war is vast and often secretive.  11 December. 
Retrieved 10 March, 2006, from 
http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=1134363600&en=6
ed9a1b5468ea92a&ei=5094&partner=homepage 

Ghareeb, E. (2000). New media and the information revolution in the Arab World: An 
assessment. Middle East Journal, 54(3), 395-418. 

Ghazi, M. (2006). Mixed reaction over Iraqi satellite channels.  31 January. Retrieved 28 
September, 2007, from http://www.islamonline.net/English/News/2006-01/31/article05.shtml 

Glantz, A. (2005). IRAQ: Some Saddam men make it to the election list.  24 January. 
Retrieved 9 October, 2007, from http://ipsnews.net/interna.asp?idnews=27141 

Gonzalez-Quijano, Y. (2003). "The birth of the media ecosystem: Lebanon in the Internet 
age" (D. F. Eickelman and W. F. Raynolds, Trans.). In D. F. Eickelman and J. W. Anderson 
(Eds.), New media in the Muslim world: The emerging public sphere (pp. 61-79). Indianapolis: 
Indianan University Press. 

Harmston, G. (2003). Iraqis enjoy media bonanza.  14 May. Retrieved 25 September, 2007, 
from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3027145.stm 

http://www.policy.hu/almarashi/issuepaper.pdf�
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/06/05/AR2005060501143_pf.html�
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/06/05/AR2005060501143_pf.html�
http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=1134363600&en=6ed9a1b5468ea92a&ei=5094&partner=homepage�
http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=1134363600&en=6ed9a1b5468ea92a&ei=5094&partner=homepage�
http://www.islamonline.net/English/News/2006-01/31/article05.shtml�
http://ipsnews.net/interna.asp?idnews=27141�
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3027145.stm�


Fall 2008  Global Media Journal Volume 7, Issue 13 

13 
 

Harris, L. I., & Uthmna, N. K. (2005). 'Zii'!' (Broadcast It!): Local manifestations of the global 
in the Egyptian television show 'Al-Camera Al-Khafeya' (Hidden Camera). [Electronic]. 
Transnational Broadcasting Studies, 15. 

Iraq concerns dominate media (2004).  29 February. Retrieved 25 September, 2007, from 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3519745.stm 

Iraqi media (2003).   Retrieved 24 January, 2007, from 
http://www.menavista.com/iraqi_media.htm 

Iraqi media: Online newspapers (2003).   Retrieved 27 September, 2007, from http://www.al-
bab.com/arab/countries/iraq/media.htm#ARTICLES 

Isakhan, B. (2007). The role of the press in Iraq's long struggle for democratic reform. Paper 
presented at the OURMedia - NUESTROSMedios VI International Conference, University of 
Western Sydney, Australia: http://www.ourmedia07.net/  

Isakhan, B. (2008a). Mediated hegemony: Interference in the post-Saddam Iraqi media sector. 
Paper presented at the Australasian Political Science Association  (APSA), University of 
Queensland, Australia: http://www.polsis.uq.edu.au/index.html?page=52174. 

Isakhan, B. (2008b). The Post-Saddam Iraqi media: The public sphere and democratisation. 
Paper presented at the Asian Media Information and Communication (AMIC) Conference, 
University of Queensland, Australia: 
http://www.uq.edu.au/sjc/docs/AMIC/Benjamin_Isakhan.pdf. 

Isakhan, B. (2008c). Read all about it: The free press, the public sphere and democracy in 
Iraq. Bulletin of the Royal Institute for Inter-Faith Studies (Jordan), 9(1). 

Khalil, J. F. (2005). Inside Arab reality television: Development, definitions and 
demystification. [Electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 15. 

Kimmage, D. & Ridolfo, K. (2007). Iraqi insurgent media: The war of images and ideas: How 
Sunni insurgents in Iraq and their supporters worldwide are using the media. Washington: 
Radio Free Europe / Radio Liberty. 

Kraidy, M. M. (2005). Reality television and politics in the Arab world: Preliminary 
observations. [Electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 15. 

Lynch, M. (2005). 'Reality is not enough': The politics of Arab reality TV. [Electronic]. 
Transnational Broadcasting Studies, 15. 

Lynch, M. (2006). Voices of the new Arab public: Iraq, Al-Jazeera and Middle East politics 
today. New York: Columbia University Press. 

Metcalf, S. (2006). Analysis: Iraq's media three years on.  6 April. Retrieved 25 September, 
2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4884246.stm 

Misterek, M. (2005). Free speech, measured in Watts.  15 May. Retrieved 18 September, 
2007, from 
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/tacomas_news_tr.html 

The new Iraqi press (2003).  31 July. Retrieved 29 September, 2006, from http://www.al-
bab.com/arab/countries/iraq/press2003.htm 

A new voice in the Middle East: A provisional needs assessment for the Iraqi media (2003). 
Baghdad, London, Copenhagen: Baltic Media Centre, Index on Censorship, Institute for War 
& Peace Reporting and International Media Support. 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3519745.stm�
http://www.menavista.com/iraqi_media.htm�
http://www.al-bab.com/arab/countries/iraq/media.htm#ARTICLES�
http://www.al-bab.com/arab/countries/iraq/media.htm#ARTICLES�
http://www.ourmedia07.net/�
http://www.polsis.uq.edu.au/index.html?page=52174�
http://www.uq.edu.au/sjc/docs/AMIC/Benjamin_Isakhan.pdf�
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4884246.stm�
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/tacomas_news_tr.html�
http://www.al-bab.com/arab/countries/iraq/press2003.htm�
http://www.al-bab.com/arab/countries/iraq/press2003.htm�


Isakhan  Post-Saddam Iraqi Media   GMJ 

14 
 

One day in Iraq: Media and comment (2005).  7 June. Retrieved 25 September, 2007, from 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4613849.stm 

Oppel Jnr, R. A. (2003). Iraqis get the news but often don't believe it.  5 August. Retrieved 28 
September, 2007, from 
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07E4DB1E3EF936A3575BC0A9659C8B6
3 

The press in Iraq (2005).  26 January. Retrieved 25 September, 2007, from 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4192219.stm 

The press in Iraq (2007).  12 January. Retrieved 25 September, 2007, from 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6256985.stm 

Press sees hope after Iraq vote (2005).  17 October. Retrieved 9 November, 2007, from 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4349724.stm 

Price, M. (2003). Baghdad's media explosion.  12 August. Retrieved 25 September, 2007, 
from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3144363.stm 

RadioNetherland (2003). Iraq media dossier: Media developments. 23 June-28 July.   
Retrieved 27 September, 2007, from 
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq030623.html 

RadioNetherland (2005). Iraq media dossier: The latest situation. 26 January.   Retrieved 27 
September, 2007, from 
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraqmediasurvey.html 

Roug, L. (2006). Unfair, unbalanced channels: Despite U.S. efforts to promote journalistic 
standards in Iraq, sectarian divisions are bleeding over onto a dozen TV stations.  28 March. 
Retrieved 19 October, 2007, from http://rempost.blogspot.com/2006/03/unfair-unbalanced-
channels.html 

Rugh, W. A. (2004). Arab mass media: Newspapers, radio, and television in Arab politics. 
Westport: Praeger Publishers. 

Sanders, E. (2005). Cameras on a Roll in Iraq.  9 May. Retrieved 18 September, 2007, from 
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/la_times_on_ira.html 

Seib, P. (2004/2005). The news media and the 'clash of civlisations'. Parameters, 34(4), 71-
85. 

Skalli, L. H. (2006). Communicating gender in the public sphere: Women and information 
technologies in the MENA. Journal of Middle East Women's Studies, 2(2), 35-59. 

Sreberny-Mohammadi, A. (1998). "The media and democratisation in the Middle East: The 
strange case of television". In V. Randall (Ed.), Democratization and the media (pp. 179-199). 
London: Frank Cass. 

Sreberny-Mohammadi, A. & Mohammadi, A. (1994). Small media, big revolution: 
Communication, culture, and the Iranian revolution. Minneapolis: University of Minnesota 
Press. 

Street, J. (2001). Mass media, politics and democracy. Hampshire: Palgrave. 

Teitelbaum, J. (2002). Dueling for Da’wa: State vs. society on the Saudi Internet. The Middle 
East Journal, 56(2), 222–239. 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4613849.stm�
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07E4DB1E3EF936A3575BC0A9659C8B63�
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07E4DB1E3EF936A3575BC0A9659C8B63�
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4192219.stm�
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6256985.stm�
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4349724.stm�
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3144363.stm�
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq030623.html�
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraqmediasurvey.html�
http://rempost.blogspot.com/2006/03/unfair-unbalanced-channels.html�
http://rempost.blogspot.com/2006/03/unfair-unbalanced-channels.html�
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/la_times_on_ira.html�


Fall 2008  Global Media Journal Volume 7, Issue 13 

15 
 

UNAMI (2005a). Iraqi media monitoring. 2 February.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050202-unami.htm 

UNAMI (2005b). Iraqi media monitoring. 3 February.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050203-unami.htm 

UNAMI (2005c). Iraqi media monitoring. 3 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050103-unami.htm 

UNAMI (2005d). Iraqi media monitoring. 4 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050104-unami.htm 

UNAMI (2005e). Iraqi media monitoring. 5 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050105-unami.htm 

UNAMI (2005f). Iraqi media monitoring. 6 February.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050206-unami.htm 

UNAMI (2005g). Iraqi media monitoring. 6 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050106-unami.htm 

UNAMI (2005h). Iraqi media monitoring. 7 February.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050207-unami.htm 

UNAMI (2005i). Iraqi media monitoring. 8 February.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050208-unami.htm 

UNAMI (2005j). Iraqi media monitoring. 9 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050109-unami.htm 

UNAMI (2005k). Iraqi media monitoring. 10 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050110-unami.htm 

UNAMI (2005l). Iraqi media monitoring. 12 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050112-unami.htm 

UNAMI (2005m). Iraqi media monitoring. 13 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050113-unami.htm 

UNAMI (2005n). Iraqi media monitoring. 17 February.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050217-unami.htm 

UNAMI (2005o). Iraqi media monitoring. 17 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050117-unami.htm 

UNAMI (2005p). Iraqi media monitoring. 18 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050118-unami.htm 

UNAMI (2005q). Iraqi media monitoring. 23 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050123-unami.htm 

UNAMI (2005r). Iraqi media monitoring. 25 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050125-unami.htm 

UNAMI (2005s). Iraqi media monitoring. 27 January.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050127-unami.htm 

UNAMI (2005t). Iraqi media monitoring. 28 February.   Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050228-unami.htm 

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050202-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050203-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050103-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050104-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050105-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050206-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050106-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050207-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050208-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050109-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050110-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050112-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050113-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050217-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050117-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050118-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050123-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050125-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050127-unami.htm�
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050228-unami.htm�


Isakhan  Post-Saddam Iraqi Media   GMJ 

16 
 

Usher, S. (2004). Radio station to help Iraqis decide.  16 December. Retrieved 26 September, 
2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4100183.stm 

Usher, S. (2005a). Hard TV sell for Iraqi electorate.  14 December. Retrieved 25 September, 
2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4526174.stm 

Usher, S. (2005b). Iraqi media urges high turnout.  28 January. Retrieved 25 September, 
2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4216997.stm 

Wheeler, D. (2001). The Internet and public culture in Kuwait. Gazette: The International 
Journal for Communication Studies, 63(2–3), 187–201. 

Whitaker, B. (2003). Getting a bad press.  23 June. Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.guardian.co.uk/elsewhere/journalist/story/0,7792,983342,00.html 

Wise, L. (2005). Whose reality is real? Ethical reality TV trend offer 'culturally authentic' 
alternative to Western formats. [Electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 15. 

Zanger, M. (2005). Iraq's emerging press. Nieman Reports, 59(4), 106-109. 

 
 
About the Author 
Benjamin Isakhan is a doctoral candidate, research assistant and sessional lecturer at 
Griffith University, Australia. He is the author of several refereed journal articles and has 
presented refereed conference papers in both the Australasian region and the Middle East 
on his central research interests: democracy in Iraq, Middle Eastern minorities and the media, 
and the role of the public sphere and the free press in the democratization of the Middle East.  

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4100183.stm�
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4526174.stm�
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4216997.stm�
http://www.guardian.co.uk/elsewhere/journalist/story/0,7792,983342,00.html�

