
Spring 2007 Global Media Journal Volume 6, Issue 10 

1 
 

Article No 1 
 

New Trends in Global Broadcasting: 
"Nuestro Norte es el Sur” (Our North is the South) 

 
Orayb Najjar 

Associate Professor, Northern Illinois University, USA  
 

                           
                    
 
Abstract 
Using  Pierre Bourdieu’s Field Theory, especially the concept of the interconvertability of 
cultural, economic, political and media capital,  I examine the rise of regional and global centers 
of broadcasting that seek to compete with the CNN and the BBC, namely, TeleSUR of Latin 
America, Al-Jazeera Arabic, and Al-Jazeera International (AI) of Qatar (launched worldwide on 
November 15, 2006). I also describe the Latin American and Arab questioning of the inevitability 
of following “the Anglo-Saxon” model of “commercialization, depolitization and trivialization of 
news.”  
 
I examine the countermeasures the U.S., British and French governments are taking to fend off 
this regional and global competition from Latin American and Arab media.1

 
    

I conclude that diversity and the expansion of the news pie is a healthy phenomenon that is 
bound to help serious news gathering and reporting worldwide against the rising trend of 
infotainment that has started to taint serious news dissemination in the United States.  
 
New Trends in Global Broadcasting:  
"Nuestro Norte es el Sur”  (Our North is the South) 
“Television is a window on the world. But if you are sitting in Latin America, that window is more 
likely to be facing Baghdad than Buenes Aires. Or show Michael Jackson instead of Mexico City. 
Or offer a clearer view of Ukraine’s Orange Revolution than the one in Ecuador last month. Those 
networks do not cover regional news, like CNN Espanol, based in Atlanta, or Spain’s TVE, are 
often considered US or Eurocentric, with pundits sitting in Washington or Madrid. (Harman, 
2005, p. 1). 
 
“We launch Telesur with a clear goal to break this communication regime and present a vision, a 
voice which until now has been silenced. Telesur is an initiative against cultural imperialism.” 



Najjar New Trends in Global Broadcasting   GMJ 

2 
 

Andres Izarra, TeleSur president and Venzuela’s minister of communications (Latin America TV 
takes on US Media, 2005, p. 1). 
 
“Al-Jazeera International is 'the most exciting television news and current affairs project in 
decades -- one which will revolutionise the global news industry by offering viewers across the 
world a fresh perspective on news.” (Nigel Parsons, managing director of Al-Jazeera 
International)  (A correspondent, 2005, p. 1). 
 
Introduction 
Bourdieu (1998: 41) suggests that for a journalistic field analysis to be complete, “the position of 
the national media field within the global media field would have to be taken into account.”  The 
dissatisfaction with Western news sources has a long history and dates back at least to the era 
of primacy of Western news agencies on the world news scene. NWICO discussions at 
UNESCO in the 1970s and 1980s provided “Third World” countries with a forum in which they 
complained about the unequal flow of information that moved mostly from North to South and 
from West to East. The impetus for the creation of alternatives to Western media, then, as now, 
was fueled by dissatisfaction with media’s content, its narrow focus, its lack of source diversity 
and the absence of serious attention to the news of the rest of the world.     
 
Decades later, the problems became worse. In the United States of the mid-1990s, television 
networks gave much less attention to serious foreign news than during the Cold War years. CBS 
maintained 24 foreign bureaus in its heyday; by 1995, it had reporters in only four capitals (Hess, 
1996, 66).  In the 1970s, the networks in the US ran as much as 45% foreign news. By 1995, the 
proportion was in the teens (Bierbauer, 2006). 
 
American newscasts also tend to be ethnocentric in their selection of news sources. Only 14 of 
the 401 guests who appeared in "Meet the Press" (NBC), "Face the Nation" (CBS) and "This 
Week with David Brinkley" (ABC) in 1994 were foreigners (Griffith, 1986, p. 72 in Hess, 1996, p. 
7). During the first four months of 1995, foreign stories added up to 10 percent of the news 
segments, ranging from 3 percent on NBC’s "Today" to 16 percent on ABC’s "Good Morning 
America" (Stephen Hess, Telephone Interview with Tyndal on July 11, 1995). McGuiness 
examined 139 transcripts of three news talk shows, November 27, 2005-November 5, 2006, to 
see if sourcing practices had changed. She found that only four foreign experts were consulted 
in 47 programs of “This Week with George Stephanopoulos” even though 77 percent of the 
programs under study had a foreign angle. Although 122 guests by the Stephanopoulos show, 
only four of them were foreign. In “Face the Nation,” although 28 out of the 41 transcripts 
examined had a foreign angle, only two foreign experts were included in the programs. In “Meet 
the press,” even though 35 out of 51 shows had a foreign angle, only four foreign experts were 
consulted (McGinnis, 2007). 
 
The Monroe Doctrine of 1823 declared Latin America as a U.S. sphere of influence and was 
recognized as such internationally. So it is not surprising that the U.S. established a media 
presence there. The three United States networks, NBC, CBS, ABC, sought to establish their 
broadcast dominance in Latin America through the development of the media and the purchase 
of shares in TV stations. ABC international, formed in 1959, invested in five Central American 
stations in what it called, “Central American TV Network,” (CATVN) (Wells, 1972, p. 104; 
Frappier, 1969, p. 4) 
 
By 1968, Worldvision of ABC operated in sixteen Latin American countries and broadcast to an 
audience of more than 20 million households (Frappier, 1969, p. 3). 
 
NBC-TV has provided technical and financial assistance to televisions in Argentina, Mexico, and 
Venezuela and provided programs dubbed into Spanish in Mexico City (Skorinia, 1965, p. 187; 
Wells, 1972, 103). CBS had various partnership arrangements in television centers in Argentina 



Spring 2007 Global Media Journal Volume 6, Issue 10 

3 
 

(Skornia,1965, 187) and interests in production companies in Peru, Argentina-and Venezuela 
(Frappier,1969, p. 10).  
 

The Latin American markets are owned by Global corporations that have also entered many 
markets in Latin America, partnering with local conglomerates. Two Spanish corporations, 
Telefónica and Grupo Prisa, have acquired media outlets in several countries. Grupo Prisa has 
purchased most of the shares of Caracol Radio in Colombia, and Telefónica owns television and 
radio stations throughout the region (Ketupa.net, 2005).  

 
Major Latin American media groups have "gone global" (whether through alliances or through 
direct investment) because the most lucrative markets for their products lie outside the region. 
The global Spanish-speaking market, for example, is as large as 330 million consumers - of 
which 24 million are located in the US and 39 million in the EU (principally in Spain). Revenue 
from the US and Spain dwarfs those of domestic markets: peak audience figures are found 
within Latin America but the big money comes from sales to overseas (Ketupa.net, 2005). Thus, 
the content of those global corporations is not entirely local, and the problems U.S. networks 
and cable channels are experiencing in providing meaningful content have been globalized.  
 
“The State of the News Media 2006:  An Annual report on American Journalism Project for 
Excellence in Journalism” funded by the Pew Charitable Trusts, noted that time slot rather than 
network type seems to define news judgment in the three networks. The report found that 
morning news programs build stories around emotion, and even tell viewers how to feel about a 
story by using emotive language (“shocking … horrific …brutal”). On the day news was 
examined, May 11, the commercial evening newscasts were so strikingly similar to each other 
that the first 12 minutes of news time on the three programs covered the same stories. 
 
The report found that morning news are interview-based programs, with a “softer” news agenda 
that provided a more limited range of sources and viewpoints than many other media. Evening 
news went more deeply into issues and contained more news sources than morning news or 
cable. 
 
The report also noted that opinion was more restrained in evening news. On May 11, 32% of 
commercial evening news stories contained reporters’ opinions. Less than morning news (48%) 
or cable (45%), but still substantial. Cable did not get a break from the researchers. The report 
added that while some cable companies like Fox were gaining audiences over network TV, their 
content lacks professional standards:   
For the third straight year, our content analysis of cable suggests that it is thinly reported, suffers 
from a focus on the immediate, especially during the day, is prone to opinion mongering and is 
easily controlled by sources who want to filibuster (The State, 2006). 
 
And since most Latin Americans get a large share of their news from the United States, they, 
too, get exposed to that type of news. As a result, international news from the Latin American 
perspective is almost nonexistent, critics say. But, says journalist Aram Aharonian, one of 
TeleSur’s founders, ‘not for long’” (Harman, 2005, p. 1). More than 40 private television stations 
and 128 cable channels are operating in Venezuela, of those, only two are public broadcasting 
channels (Giordano, 2005, p. 15). TeleSUR wants to change that. 
 
Purpose of the Study 
This study aims to understand the significance and implications of the lack of trust in formerly 
dominant Western media corporations broadcasting to Latin America and the Middle East, and 
describe the rise of new types of regional media like TeleSUR of Latin America and Al-Jazeera 
Arabic and Al-Jazeera International (AI) of Qatar.  
 



Najjar New Trends in Global Broadcasting   GMJ 

4 
 

After laying out the conceptual framework by using the concept of “field” as developed by Pierre 
Bourdieu and utilized by others, I describe the latest developments in regional and global 
broadcasting by applying the relational concept among fields to examine how the fields of 
economics, politics and media interact, and by describing how the concept of the 
interconvertibility of fields affects the media. I then analyze the implications of these complex 
relationships by examining the competition between “old media” (i.e., CNN, the BBC and 
European and American media) and “new media” (i.e., TeleSUR of Latin America and Al-Jazeera 
International) from a professional perspective suggested by field theory. I end by describing 
what the “old media” are doing to compete with the “new media,” and then discuss what that 
ferment means for global broadcasting. 
 

After the privatization of the largest French television channel in 1986, Benson & Neveu (2005) 
noted that the French experienced side effects long taken-for-granted by “anglo-saxons” – 
“sensationalized, depoliticized and trivialized news.”  The change led to French sociologist 
Pierre Bourdieu’s impassioned public intervention in a book called On Television, which “served 
as a wake-up call for many around the world that there was nothing ‘natural’ about an 
advertising saturated, audience-ratings-driven media culture” (Benson & Neveu, 2005, p. 3).  
Many practitioners in media systems under study in Latin America and the Arab world agree with 
that assessment and see the new media they are introducing as an alternative to that model. 
“For me,” says Blanca Eekhout, adviser on the establishment of TeleSur, “it’s indispensable for 
communities to have in their hands channels of communication which are their own. And what’s 
more, this had to have an international aspect” (Venezuela sets up ‘CNN rival’, 2005, p. 4).  

 
Conceptual Framework 
A field may be viewed as a microcosm that brings together the agents and institutions engaged 
in the production of whatever that particular field produces; e.g. literary works in the literary field, 
or articles in the journalistic field.  Members of a field both constitute it, but also are constituted 
by it. They represent the field to themselves as well as to others. Professionals who share a field 
are constrained by the forces inscribed in it, but are also able to act, “in ways that are partially 
preconstrained, but with a margin of freedom” (Bourdieu, 2005 p.30 in). The essence of field 
theory in the social sciences is the explanation of regularities in individual action by using the 
position of an agent within a given field vis-à-vis other fields (for example, the position of the 
journalistic field in relation to the political field) (Martin, 2003). “In analytic terms, a field may be 
defined as a network, or a configuration, of objective relations between positions” (Bourdieu and 
Wacquant, 1992, pp. 96-97).  The journalistic field is important because it is seen as part of the 
field of power; that is, it tends to engage with powerful agents who possess high volumes of 
what Bourdieu calls “economic and cultural capital,” both of which are important forms of power 
(Bourdieu, 2005, p. 33). By economic capital, Bourdieu means money or assets that can be 
turned into money.  Cultural capital includes educational credentials, technical expertise, general 
knowledge, verbal abilities, and artistic sensibilities.  The social world is structured around the 
opposition between these two forms of power, with economic capital, on the whole, being more 
powerful (Bourdieu, 2005, p. 55).  Inside the journalistic field, economic capital is expressed via 
circulation, or advertising revenues, or audience ratings, whereas the “specific” cultural capital 
of the field takes the form of intelligent commentary, in-depth reporting, -- the kind of journalistic 
practices rewarded each year by Pulitzer Prizes.  Each field is thus structured around the 
opposition between the pole representing forces external to the field (primarily economic, e.g. 
advertising) and the “autonomous” pole representing the specific capital unique to that field 
(e.g., artistic or scientific skills).  Fields are arenas of struggle in which individuals and 
organizations compete to valorize those forms of capital which they possess (Benson and 
Neveu, 2005, 4). Perhaps the most important quality of fields for this paper is the 
interconvertability of capitals. Since the structure of fields is characterized by the dynamic 
relationship between symbolic and economic assets, at any given moment some fields move 
closer to the economic end of the pole than others; i.e., the knowledge they produce is simply 



Spring 2007 Global Media Journal Volume 6, Issue 10 

5 
 

more convertible into material or political power than the products of other fields (Lenoir, 1997; 
Graham, 1998). 
  
Field theory positions itself precisely between political economy and cultural approaches that 
link news production directly to the interests of broad social classes or the national society, and 
organizational approaches that focus too narrowly on particular news producers.  “Field 
research thus calls for the examination of ‘institutional logics’:  the simultaneous analysis of 
social structures and cultural forms, as well as the complex interplay between the two” (Benson 
and Neveu, 2005, p.12). Benson and Neveu suggest that in field theory, journalistic fields do not 
always reinforce the power status quo, but under certain conditions may actually transform 
power relations in other fields (2005, p. 9). “To think in terms of field is to think relationally” 
(Benson & Neveu, 2005, p. 3).  The relational approach of field theory is important for this 
analysis because it helps us “locate, situate, and explain the very real differences among media 
outlets according to their possession of different types and quantities of capital” (Benson and 
Neveu, 2005, p.19). 
 
Field theory is especially useful for studying international journalistic organizations comparatively 
because it provides a means of incorporating history into media analysis.  Field theory provides 
perhaps the best defense against “media-centrism,” helping situate journalism in its larger 
systemic environment, rather than restricting the study to its organizational features, such as 
funding, ownership, demographics of journalists and audiences.  Against the fruitless question of 
whether the press is or is not “independent,” research could help pinpoint the journalistic field’s 
relative position vis-à-vis the range of other societal fields that compete to shape our vision of 
the social world (Benson and Neveu, 2005, p.19; Benson, 204, p. 276). Finally, Bourdieu’s theory 
takes power dynamics seriously, both within and among fields.  As a result, field analysis places 
greater emphasis on competition and distinctions among journalists, and thus pays greater 
attention to such social phenomena as competition over scoops, struggles over access to 
sources, changes in the relative prestige of news organizations, in short, to the “relational” 
construction of journalistic identity (Benson and Neveu, 2005, p.18).  
 
Research Questions 
Taking its cue from Hallin and Mancini, both of whom have used the concept of “field” in their 
research, this study avoids measuring media systems against normative ideas (as in the Four 
theories of the Press), but analyzes “their historical development as institutions within particular 
social settings  … to understand why they developed in the particular ways that they did; what 
roles they actually play in political, social, and economic life; and what patterns of relationships 
they have with other social institutions” (Hallin and Mancini, 2004, p. 14). Translating those 
insights into research questions leads to the following: 
 
Research Question I: How did TeleSur develop as an institution and what was the effect of the 
social setting in which it developed on its developmental trajectory?  
 
Research Question 2: How do journalistic organizations like TeleSur and Al-Jazeera 
International exert influence on one another and on other journalists in ways that supplement or 
contradict constraints emerging within the single newsroom? In what ways do these two 
organizations resist or reshape outside economic and political pressures and national cultural 
idioms?  
 
Research Question 3:  What is the Latin American and Arab journalistic field’s relative position 
vis-à-vis the range of other societal fields that compete to shape the vision of the social world? 
 
Research Question 4: How does Al-Jazeera International plan to compete in the regional and 
global arenas? What patterns of relationships has it developed with other journalistic 
institutions?  
 



Najjar New Trends in Global Broadcasting   GMJ 

6 
 

The first research question inquired how TeleSUR developed as an institution and wondered how 
its social setting affected its developmental trajectory.  
 
Media ownership patterns in Latin America had a great bearing on the way TeleSur developed. 
In Mexico and Brazil, media conglomerates such as Televisa and Globo, respectively, have 
consolidated their control, particularly in broadcasting, although they also own companies in 
print, music, and radio. Grupo Clarín in Argentina, Organización Carlos Ardila Lule and Grupo 
Empresarial Bavaria in Colombia, and Grupo Cisneros in Venezuela clearly dominate the media 
markets in their countries. Elsewhere in Latin America, media outlets are typically controlled by a 
handful of family-owned companies that are frequently tied to political parties or corporations 
(Lauria, 2003). The aim of TeleSur was to break free of that monopoly. 
 
Televisora del Sur, Spanish for "Television Station of the South", named TeleSUR, is a pan-Latin 
American television network based in Caracas, Venezuela. It began broadcasting on a limited 
schedule on July 24, 2005 and began full-time broadcasts on October 31, 2005 (Telesur en 
canal, 2005). 

 
TeleSUR was intended to be a counterweight to popular privately-run networks in South 
America like CNN en Español and Univisión, and BBC World.  The key to TeleSUR's success is 
not going head-to-head against the giants of broadcasting but providing an alternative to what 
Aram Aharonian calls, “the hegemonic communications industry that has one way of thinking 
and one message" (Marx, 2005).  
 
What all fields like politics, sociology and journalism have in common, says Bourdieu, is that 
“they all lay claim to the imposition of the legitimate vision of the social world”  even when they 
do not admit that all categories are socially constituted and socially acquired (Bourdieu, 2005, 
36). What the media do is crucial to politics, says Bourdieu, because “Politics is a struggle to 
impose the legitimate principle of vision and division, in other words the one that is dominant 
and recognized as deserving to dominate, that is to say, charged with symbolic violence” 
(Bourdieu, 2005, 39).  
 
Aram Aharonian, main director of the station, wants TeleSUR to defy “the dominant hegemonic 
media culture through its motto ‘Our North is the South,’ a play on the UNESCO debates of the 
1970s (Victoria, 2005). The station can be seen in at least 15 countries through at least 53 cable 
services, as well as five free stations. TeleSUR runs public service announcements and musical 
interludes instead of commercials. The news channel has 160 employees and correspondents in 
Argentina, Brazil, Bolivia, Colombia, Cuba, Haiti, Mexico, Uruguay and the United States 
(TeleSUR Concepto, 2005). TeleSUR’s area of coverage extends from Tierra del Fuego to 
Canada, reaching 370 million Hispano-Americans, 180 million Brazilians, over 50 million Latinos 
in Chicago (Dos Reis, 2005). But whether those people will watch remains to be seen.  
 
Telesur went on air July 24, 2005. With Venezuela as a majority shareholder, it is financed jointly 
by the governments of Argentina, Uruguay and Cuba, with some support from Brazil (Brazil TV 
International) (Dos Reis, 2005).  The driving force behind the station has been President Hugo 
Chavez, whose government has contributed 70% of Telesur's $10m (£5.7m) financing and owns 
51% of the channel (Green Left Weekly, 2006).  The station is trying to develop talent from all 
over Latin America. Sixty staff members have been recruited from different countries. All the 
shows will be produced by Latin Americans, except some contemporary independent films 
dubbed Nojolivud (No Hollywood) (Daniels, 2005).  
 
The relational approach of field theory is important for this analysis because it helps us “locate, 
situate, and explain the very real differences among media outlets according to their possession 
of different types and quantities of capital” (Benson and Neveu, 2005, p.19).  Here, the 
difference between TeleSUR and Al-Jazeera is clear, and may be explained by each station’s 
possession of different types of capital. While Al-Jazeera possesses enormous political and 

http://en.wikipedia.org/wiki/CNN_en_Espa%C3%B1ol�
http://en.wikipedia.org/wiki/Univisi%C3%B3n�


Spring 2007 Global Media Journal Volume 6, Issue 10 

7 
 

cultural capital because it is seen as very critical of Arab leaders, some find that the perception 
of TeleSur as being too close to the government of President Hugo Chavez, rightly or wrongly, 
will hamper its ability to attract viewers in a region traditionally distrustful of state-run institutions 
(Sreeharsha, 2005, p. 1). The fact that Chavez has enacted new media laws that limit speech by 
commercial companies also did not endear him to his critics or to some human rights activists. 
 
The second research question sought to determine how journalistic organizations like TeleSur 
and Al-Jazeera International exert influence on one another and on other journalists in ways that 
supplement or contradict constraints emerging within the single newsroom. Of interest was the 
ways in which the two organizations resist or reshape outside economic and political pressures 
and national cultural idioms.  
 
The success of Al-Jazeera in loosening the monopoly of the West on international news 
dissemination has been watched with rapt attention in Latin America and elsewhere.  
 
From the beginning, TeleSur was compared to Al-Jazeera. A journalist writing for the Christian 
Science Monitor titled a section of his/her article, “Latin America’s Al Jazeera?”  (Harman, 2005, 
p. 2). Another writing for the BBC wrote that “Some have already dubbed it Al-Bolivar – a 
combination of the Arabic news channel, Al-Jazeera, and President Hugo Chavez’s favourite 
[sic] independent hero” (Bruce, 2005, p. 1). 
 
The founders of TeleSUR appear to understand the interconvertablilty of fields; the fact that 
economic assets can be translated into political assets, as Bourdieu has observed. TeleSUR 
helped reshape economic pressures by recognizing that one powerful well-funded station is 
much more effective than many alternative stations. Aram Aharonian, general director of the 
channel, is aware that funding is “an important political act. Instead of having 500 or 900 small 
alternative media outlets, there will be one grand conglomerate. With capital. … Telesur will 
follow the same premises that for decades took refuge in small alternative and community 
media. But now we have left our marginal niche and are heading towards mass 
communications” (Jordana, 2005, p. 3).  Not everyone in Latin America thinks this is a good idea. 
Alberto Ravell of Globovision says that the station will transmit a view of Latin America, but 
“you’re going to have the view these governments want you to have, not an impartial view,” a 
leftist view because all the people working at TeleSur are leftist (Bruce, 2005, p. 4). Connie 
Mack, a member of the House International Relations Committee and an outspoken Chavez 
critic was alarmed when the Al-Jazeera signed an agreement with the Latin American news 
channel TeleSUR for "cooperation in training and the exchange of footage and logistics" (Al-
Jazeera Network on Air, 2005). Mack stated that:  
When Hugo Chavez launched Telesur last year to spread his anti-freedom rhetoric throughout 
Latin America I raised numerous concerns that he was creating a TV network patterned after Al-
Jazeera. Today, Hugo Chavez has gone even further. … Now he’s in cahoots with the original 
terrorist TV (Mack, 2006).  
 
Al-Jazeera Arabic continues to resist international and especially U.S. efforts to silence it, local 
pan-Arab pressures to censor it, and efforts to starve it of advertising funds. It does so, by 
following professional norms of journalism other journalists (if not their governments) recognize.2

 

 
Al-Jazeera Arabic tries to resist financial pressures by attempting to lure advertisers to the 
Sports Channel and children’s channels with no political content because advertisers shy away 
from what they consider controversial programs despite Al-Jazeera’s superb demographics 
(Khanfar, 2004, p. 3).  

TeleSUR resists political and economic pressures and denies accusations that it is supported by 
the state. TeleSUR is attempting to get outside sources of funding, not for ads, but for spots 
from sponsors like those run on PBS (Jordana, 2005, p. 4). Furthermore, Chavez’s supporters 
claim that the bad blood between Chavez and mainstream media came about when Chavez 
forced TV stations to pay taxes just like other businesses. Not only did Chavez tax those 



Najjar New Trends in Global Broadcasting   GMJ 

8 
 

businesses which had allowed previous rulers of Venezuela to place censors in their offices in 
return for being tax free, but Chavez himself, a consummate communicator, became the media 
by hosting a weekly show called “Allo Presedente!” Chavez’s admirers are quick to point out 
that the show, unlike George Bush’s weekly radio address, is not a monologue. Chavez, they 
say, brings several secretaries to hear and jot down the details of people’s problems and returns 
a week later to announce how those problems had been solved (Al Giordano, 2005, p. 9).  
 
Al-Jazeera’s success has spawned a number of imitators in the form of pan-Arab satellite 
channels that have introduced a similar type of news reporting, leading Al-Jazeera to want to 
reinvent itself to separate itself from the rest (Khanfar, 2004, p. 1). The station has expressed a 
renewed commitment to reporting, and a move away from depending solely on the talk shows 
that made it famous (Schleifer, 2004, p. 3). 
 
The May 2006 week-long reporting from China was so successful that Al-Jazeera is going to 
India in recognition of the importance of that populous country.  Al-Jazeera has signed a 
cooperation agreement with China Central Television (CCTV). The partnership covers three 
areas: news and image exchanges, non-news program exchanges, and cross-company staff 
training. Al-Jazeera will also sign cooperation agreements with Xinhua News Agency and China 
International Radio in the near future. Al-Jazeera’s Beijing office will be expanded in a few weeks 
and a Chinese channel will be launched on Al-Jazeera's website (Wan, 2006).  
 
But its most ambitious move was establishing an English-language station that competes with 
the Western media in English-speaking countries. Waddah Khanfar hopes that advertisers will 
patronize it “because this niche is beyond regional politics and their unfortunate effects” 
(Khanfar, 2004, p. 3). 
 
The third research question in this paper sought to discover the Latin American and Arab 
journalistic fields’ relative position vis-à-vis the range of other societal fields that compete to 
shape their vision of the social world. 
 
Field theory suggests that members of a field both constitute it, but also are constituted by it.  
TeleSUR, even while introducing a revolutionary project, could not move away from the tenets of 
global journalism and from the negative perception of media owned by government. Because 
the idea for Telesur was initially proposed by Cuba’s President Castro (Jordana, 2005, p. 6), and 
because the station’s critics were already calling it “Telechavez” even before it went on air, the 
station had to work to “unbrand” itself by moving away from a political field funded by the 
president of Venezuela, to an independent field similar to Al-Jazeera; i.e. funded by the ruler but 
whose board of directors is independent.  
 
Real power inside TeleSUR will rest on a seven-member board of directors led by [then] 
Venezuela's communications minister, Andres Izarra (Green Left Weekly, 2006).  Telesur 
president Andres Izarra stepped down as information minister when one of the well-known 
board members, English novelist and filmmaker Tarik Ali, said publicly that for the station to be 
truly effective it would need to be entirely independent. Izarra, who had previously worked for 
NBC's defunct Canal de Noticias NBC, CNN and Radio Caracas Television, a private 
Venezuelan network, knew that he needed to step down.  TeleSUR's advisory council tells 
volumes about its ideological orientation. It includes Latin American as well as international 
intellectuals who have spoken about Western hegemony and called different ways of organizing 
society.3

Andrés Izarra

 None of them is likely to accept intervention by any government because they 
understand that legitimacy of the journalistic field demands that kind of separation. TeleSUR's 
current president, , agreed that once the station is on air, it needs to distance itself 
from the Venezuelan government “in order to guarantee that it complies with its aims and ethical 
standards” (Telesur keen on Aljazeera link up, 2005, p. 2). The founders of the station asserted 
their independence from the Venezuelan state administratively without distancing themselves 
from the station’s revolutionary purpose. Aram Aharonian is open about TeleSUR’s being “a 

http://en.wikipedia.org/wiki/CNN�
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Radio_Caracas_Television&action=edit�
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Andr%C3%A9s_Izarra&action=edit�


Spring 2007 Global Media Journal Volume 6, Issue 10 

9 
 

strategic project that was born out of the need to give voice to Latin Americans confronted by an 
accumulation of thoughts and images transmitted by commercial media and out of the urgency 
to see ourselves through our own eyes and to discover our own solutions to our problems. If we 
do not start there, the dream of Latin American integration will be no more than a salute to the 
flag” (Jordana, 2005, p. 2).  
 
Members of a field also represent the field to themselves as well as to others. To themselves, 
they presented what they have accomplished as “Media from Below” fighting “media from 
above.” TeleSur’s supporters also claimed that commercial media and the U.S. government saw 
Venezuela’s access to its own pan-Latin American media as “something akin to Venezuela 
developing the atomic bomb” (Giordano, 2005, p. 1). As noted above, professionals who share a 
field are constrained by the forces inscribed in it, thus the need to establish the independence of 
the station. Independence would free TeleSUR to act in creative ways, or, as field theory would 
put it, “in ways that are partially preconstrained, but with a margin of freedom” (Bourdieu, 2005 
p.30 in).  The station has asserted its production independence from big conglomerates that 
own media in Latin America and created a new model that favors local talent; one they have 
dubbed, “No Hollywood.” 
 
Fields are arenas of struggle in which individuals and organizations compete to valorize those 
forms of capital which they possess (Benson and Neveu, 2005, 4). The journalistic field is 
important because it is seen as part of the field of power; that is, it tends to engage with 
powerful agents who possess high volumes of what Bourdieu calls “economic and cultural 
capital,” both of which are important forms of power (Bourdieu, 2005, p. 33). 
 
By tapping into the Arab public need for pan-Arabism and the need to speak truth to power (not 
available before the age of satellites), Al-Jazeera has succeeded in increasing the capital it 
possesses by amassing both political capital “the power of consecration” and cultural and 
symbolic capitals. Its experts, drawn from 22 Arab countries and all over the world, present a 
formidable challenge to Arab rulers. Arab experts comment on the foibles of their rulers and 
invite viewers to do the same via live phone calls and written commentary on different programs. 
And while almost every single Arab country had banned Al-Jazeera at one time or another, and 
while some (like Saudi Arabia) refuse to let it establish bureaus in the country, the station 
remains the most watched and respected Arab station, with about 50 million viewers. Yet, Al-
Jazeera has failed to convert its important cultural capital into economic capital because of the 
boycott imposed against the station by Saudi Arabia and Kuwait; nations who control the Arab 
advertising markets, and by American corporations.  
 
Benson and Neveu suggest that in field theory, journalistic fields do not always reinforce the 
power status quo, but under certain conditions may actually transform power relations in other 
fields (2005, p. 9). In the case of Al-Jazeera Arabic, the station has succeeded in changing 
power relations by privileging the media over Arab rulers, and by making itself indispensable for 
Arab political deliberations. Telesur staffers agree that some things are non-negotiable: nothing 
against regional integration or the struggle against neo-liberal globalization.” (Jordana, 2005, p. 
4). Enrique Botero, a Columbian television producer, referred to an old US comic, Lucky Luke, a 
cowboy who sells protection to a journalist who heads a small paper whose motto is, 
“independence always, neutrality never” (Jordana, 2005, p. 5).  
 
The fourth research question attempted to determine how Al-Jazeera International plans to 
compete in the regional and global arenas. Specifically, it sought to determine the patterns of 
relationships it has developed with other journalistic institutions. 
  
Building on the success of Arabic-language Al-Jazeera, the station decided to go global by 
hiring the strongest international staff it could find. Field theory suggests that Al-Jazeera did so 
by amassing symbolic capital by using the most exacting professional standards to hire its 
international staff out of the 4,000 applications it had received. Waddah Khanfar, managing 



Najjar New Trends in Global Broadcasting   GMJ 

10 
 

director of Al-Jazeera, told a gathering at the 2nd Al Jazeera Forum held in Qatar in 2006 that 
diversity was going to be the channel's motto. An examination of the table below suggests that 
the station had achieved that goal. The staff hired in 2005 has British, Canadian, Australian, 
Indian, South African and American journalists, including a former American Marine (Al-Jazeera 
International, 2006).   
 

Examples of Al-Jazeera Hires 
Name of Staffer Former Position held New Position in JI 
Trish Carter Trish Carter's career includes high level 

positions as Head of Current Affairs, 
Head of News and Deputy Head of 
News and Current Affairs at Television 
New Zealand, Media Centre Manager at 
the Ministry of Foreign Affairs & Trade, 
and Executive Editor and Programme 
Director at Newstalk ZB. 

Bureau chief of Kuala 
Lumpur News Broadcast 
Centre 
 
Responsible for over-seeing 
the production of news and 
current affairs for Al Jazeera 
International in  Australasia, 

Sue Phillips Sue Phillips is an experienced 
broadcast professional. Her career 
includes senior roles as London Bureau 
Chief for the Canadian Broadcasting 
Corporation (CBC), Managing Director 
of News World International, and Senior 
Radio Producer and Senior Television 
Producer at CBC. 

Bureau chief of London 
News Broadcast Centre 
Responsible for over-seeing 
the production of news and 
current affairs for Al Jazeera 
International in   
Europe & Africa 

Will Stebbins Will Stebbins joins the channel from 
Associated Press Television News 
(APTN) where he was Regional Editor, 
overseeing the management of all of 
APTN's Latin American news. Stebbins 
is multi-lingual and brings to the station 
a wealth of broadcast experience from 
his previous roles as Regional 
Executive, APTN, Miami, Senior 
Producer, APTN, Havana, and Bureau 
Chief, Worldwide Television News, 
Cairo. 

Bureau chief of Washington 
D.C. News Broadcast 
Centre 
Responsible for over-seeing 
the production of news and 
current affairs for Al Jazeera 
International in   
North & South America 

Anmol Saxena Anmol Saxena, in New Delhi joins Al 
Jazeera International from APTN India,  

Bureau Chief for India, 

Andrew Simmons,  Andrew Simmons Bureau Chief for Nairobi. 
 Josh Rushing, a former U.S. Marine 

Captain who served in the United 
States Central Command media office 
during the invasion of Iraq, has joined 
the 24-hour English-language network, 
Al Jazeera International.  

Josh will be based in 
Washington D.C. and his 
actual role with the channel 
will be confirmed closer to 
launch. 

Jane Dutton Jane Dutton South African-born Jane 
Dutton has  most recently worked as 
presenter/ reporter for CNBC 
Europe/US on a special series of 30-
minute programs, The Business of 
Development, and as a freelance 
presenter for BBC World. 

Stationed at the 
headquarters, Doha, she will 
be responsible for the 
majority of the channel's 
daily news output with the 
rest of the transmission 
being split between the 



Spring 2007 Global Media Journal Volume 6, Issue 10 

11 
 

Prior to that Jane worked for CNN as 
presenter for their Morning International 
TV News, anchoring the network's four 
half-hour morning shows.  
She also presented CNN's travel show 
HotSpots from a different country every 
week with an estimated 250-million 
viewers reached per show.  
Her previous experience includes 
working as an evening TV news 
presenter for e.tv in Cape Town, 
including working as an anchor, news 
editor and executive producer. 

other centers.  

Riz Khan Riz Khan hosts "Q&A with Riz Khan" 
and "Q&A Asia with Riz Khan" on CNN 
International, as well as anchoring news 
shows and news events for the 
network. The Q&A shows are the 
network's daily interactive programs, 
featuring newsmaker and celebrity 
interviews. Before joining CNNI in May 
1993, he was a presenter and reporter 
with the BBC, anchoring World Service 
Newscasts since October 1991.  

Will host an interactive call-
in show from Washington. 

Nigel Parsons Formerly with CNN and the BBC. will be the managing 
director, 

Steve Clark  Hails from England's Sky News. Will be director of news, 
David Foster  Another Sky alumnus, will serve as the main 

presenter, or anchor, from 
Doha. 

Shireen El Feki Dr Shereen El Feki has joined the 
channel. Based in London, Shereen 
comes from Canada, where she was 
raised by Egyptian-Welsh parents. 
“Although I grew up in the west, I like to 
think of myself as a ‘born-again’ Arab’” 
she says. Shereen speaks fluent English 
and French and is working on her 
Arabic. She joins Al Jazeera 
International from The Economist.  

Shereen will host the 
channel’s business and 
politics strand. 

Paul Gibbs Director of Programming Paul Gibbs.  “In addition to looking at 
shifting balances of power, 
People & Power will have a 
strong investigative strand, 
uncovering the use and 
abuse of power in business 
and politics. We will 
approach business from a 
fresh perspective – making 
the world of business and 
politics accessible to 
viewers around the globe.” 

Josh Rushing A 14-year veteran of the United States 
Marine Corps who held the ranks 
private through to captain, Josh gained 

Position not yet determined. 



Najjar New Trends in Global Broadcasting   GMJ 

12 
 

prominence as a central figure in the 
major motion picture documentary 
"Control Room", which chronicles his 
struggles as the United States military's 
lead spokesperson to the Arab world 
during the invasion of Iraq. 

Cyrus Nhara Zimbabe-born reporter who has worked 
for Reuters TV and as a 
cameraman/producer in several African 
countries for ITN, Channel 4, CBS nd 
the BBC 
 

 

Farai Sevenzo Correspondent for Zimbabwe. Has 
contributed to UK’s Channel 4 News 
and to the same channel’s Unreported 
World Program 

 

  
 
 

Table Sources (Al-Jazeera 
International announces, 
2006; Rushing, 2005). 
CNN Anchors 
http://www.saja.org/CNNRiz
%20Khan.htm 
Al Jazeera International 
announces setting up of 
Harare bureau 
AMEInfo, August 17 – 2006 
http://www.ameinfo.com/93
996.html 

 
 
Nigel Parsons, Managing Director of Al-Jazeera International said that AI-Jazeera had hand-
picked its bureau chiefs, and strategically placed its news broadcast centres across the globe, 
to ensure that their reporting “will bring together a complete picture of world news and address 
the many perspectives of complex current affairs."  The station promised to introduce inclusive 
reporting, and wants to revolutionize viewer choice by offering an alternative to traditional 
Western news media by providing different perspectives (Al-Jazeera International, 2006). The 
new staffers say that the station will be different because locals will be covering news events so 
that news is not presented through a foreign viewpoint (Al-Jazeera International to go on Air, 
2005). In other words, no more Michael Jackson and Terry Schiavo for the Middle East and Latin 
America, or even Asia, and more detailed coverage of Kuwaiti and Latin American and Indian 
elections. Al-Jazeera also announced a new service in Urdu (the National language of Pakistan 
and one of the official languages of India), in advance of plans to offer similar services in French, 
Spanish and Turkish. The agreement the station signed with the biggest cable company in Asia 
will offer a 24-hour new service meant to attract about 150 million viewers, most of them in Asia, 
according to Hamad al-Nuaimi, marketing manager (AlJazeera English on air by spring, 2006; 
and Urdustan.net, 2006). 
 
Josh Rushing, who was hired by Al-Jazeera says that he was excited to be working for a global 
organization “when American media has become so nationalised.” Rushing added that he 
“witnessed during the war how the U.S. media was co-opted by the U.S. government's 
messaging. I am proud to be part of a news network that believes in the power of the un-spun 
truth" (Josh Rushing, 2005). Director of News, Steve Clark, notes that the station’s news 
reporting will uphold the strictest guiding principles of accuracy, impartiality and objectivity, 
whilst being fearless in its reporting to earn viewer trust (Al-Jazeera International, 2006). 
 

http://www.saja.org/CNNRiz%20Khan.htm�
http://www.saja.org/CNNRiz%20Khan.htm�


Spring 2007 Global Media Journal Volume 6, Issue 10 

13 
 

Al-Jazeera has also sought to include Africa in its news bureaus. Tumi Makgetla started his 
article on the Al-Jazeera-Africa connection by noting that, “If wars and genocides were Africa’s 
only news, African newspapers and international news networks like CNN would run the same 
stories. But Al-Jazeera International (AJI) aims to be different.” Claude Colart, the senior 
producer at AJI’s Johannesburg bureau, promises to bring “fresh 360 degree [change] to news 
coverage.” By fresh, he meant that, finally, African news will be run as part of the normal news 
cycle -- not just when violence occurs (Makgetla, 2005). Al-Jazeera has established an office in 
Zimbabwe and is one of the few stations to do so. This comes at a time when many international 
media organizations, including the BBC, have had their correspondents expelled from 
Zimbabwe (BBC, January, 2006). Says Pepe Escobar: 
The writing on the (global) wall is now inevitable: region-to-region economic deals, more exports, 
and increased distancing from the weak dollar. In this renewed South-South cooperation, trade 
and commerce prevail over invasion and regime change; respect to UN resolutions regarding 
military occupations prevail over alienated terrorism rhetoric. There's an alternative global 
agenda in town (Escobar, 2005). 
 
As Bourdieu notes, cultural capital encompasses such things as educational credentials and 
technical expertise (Bourdieu, 2005, p. 55). It used to be that Western nations were the ones 
who had the technical expertise in television, and many directors and technicians from Africa 
and Asia went to the BBC for training. The BBC is no longer the only place for training, and Al-
Jazeera has a training center that caters to Arabs and others and conducts the training in 
English. Al-Jazeera hires trainers and has become the center for ambitious people who want to 
train (Robinson 2005). 
 
Reaction to the Development of the New Stations 
Field theory suggests that journalism has its own “nomos,” and that its members seek to 
maximize their cultural resources. The type of news Al-Jazeera broadcast, such as interviews 
with Osama Bin Laden, were obtained in the spirit of the scoop and to fulfill its mandate to cover 
both sides of the story as its logo suggests (“The Opinion and the other opinion”), according to 
the station. Field theory also suggests that even though international broadcasters come from 
different regions, they all aspire to compete in providing the best news possible, or the best 
intellectual capital.  
 
The BBC, who up to the 1980s was the most respected of news sources, has lost its place to 
regional networks, especially to Al-Jazeera. The BBC has regretted getting out of the Arabic 
news when it closed BBC Arabic it ran with Saudi Arabia (17 of whose staff joined Al-Jazeera). 
The BBC plans to launch BBC Arabic Television in 2007. The venture, which will cost $32.9 
million a year to run, will offer the only tri-media - television, radio and online - service in the 
region. The BBC is hiring staff it had lost in the past to Al-Jazeera Arabic. The news editor for the 
BBC World Service's new Arabic-language television station will be a former employee of its 
main competitor, Al-Jazeera, Salah Negm. Ironically, when Al-Arabiyya was founded in 2003, it 
hired away several Al-Jazeera staffers, including Negm, a former BBC program editor who said, 
"I don't underestimate the challenge - or the competition in a crowded media marketplace" 
(BBC Arabic Television, 2006).  
 
The reaction of the United States government to the new forms of media ranged from an initial 
boycott, to allowing high-level employees to engage with it, to the establishment of Al-Hurra 
(The free one) TV, and the funding of a number of stations in Iraq (Sharp, 2003). The U.S. 
government is also aggressively spreading its message through its Public Diplomacy staff at the 
State Department (Karen Hughes, 2005). The U.S. is targeting Syria and Iran with its specially 
prepared broadcasts and planning to start targeting Arabs in Europe (Survey finds Alhurra, 2006; 
US to expand Persian-Language, 2006; US to start Arabic Language Broadcasts to Europe, 
2005). The main problem with this formulae is that those American efforts are government-
driven, and so, viewed as illegitimate because they fall in the political, rather than in the 



Najjar New Trends in Global Broadcasting   GMJ 

14 
 

journalistic field.  On the other hand, those American and British and other journalists who care 
about in-depth international news are joining Al-Jazeera English.  
 
African and Latin American officials are promising not to interfere in the content of Al-Jazeera 
International or in TeleSur precisely because they know that being perceived as part of the 
political field will delegitimize the journalistic field enterprise. Cultural capital has to come from 
independent sources, even if funded by the government. Al Jazeera staffers insist that they are 
not competing with Middle Eastern satellite station, “Our real competition is the global 
broadcasters,” says one staffer (Sheikh, 2004, p. 3).  
 
The French are also in the race. TV channel France 24, launched in December 2006 in English 
and French, added Arabic in April 2007. The station is counting on viewers who have become 
increasingly "skeptical of the world vision offered by the Anglo-Saxons like BBC World and CNN 
International," and "are looking for contradictory opinions — which is what France 24 is 
proposing by relying on French values." Although the project was the brainchild of French 
President Chirac in 2002, it was pushed forward because he was angered by the way CNN and 
the BBC presented France's opposition to the Iraq war. “Station executives say the aim is to 
offer an alternative voice in a world television news market dominated by the "Anglo-Saxon" 
giants as well as the Qatar-based Al-Jazeera, which last month opened a service in English.” 
The station will be broadcasting to a potential Arab audience of 20 million. Interestingly, the web 
site of the station notes that it has a staff in which 28 nationalities are represented. It adds that 
“employees have come from more than 24 different televisions including CNN, BBC, [and] Al 
Jazeera” (France 24, 2007; AFP, October 31, 2006; AFP April 2, 2007). 
 
Conclusion 
The visibility and reach of TV makes it central to all political action. Patrick Champaign suggests 
that “the functional weight of the audiovisual sector in the total process of news production 
tends to be greater and greater” or is at least shared with newspapers” (2005, p. 60).  In the 
journalistic field, there is competition for legitimate appropriation of what is at stake in the 
struggle in the field (Bourdieu, 2005, p. 44). The media are important because they have the 
“power of consecration- the power to say who and what is important, and what we should think 
about important things and people” (Champaign 2005, p. 58). A Bin Laden that no one 
interviews is relegated to oblivion; thus the U.S. government’s anger at Al-Jazeera to the point of 
joking that it wants to bomb the station, and as some, including Al-Jazeera claim, has already 
bombed it twice in Afghanistan and Iraq. The United States government denies those charges, 
but does not view the Bin Laden tape in journalistic terms as the scoop Al-Jazeera thinks it is.    
 
Al-Jazeera and TeleSUR have constructed their identity globally as champions of Arabism and 
the Latin American masses. They have constructed their global journalistic identity relationally as 
one that does not share the values of infotainment that are gaining ground in the U.S.A.  
 
The power of journalists is not individual, but collective; power they have collectively 
accumulated in the course of history (Champaign, 2005, p. 58).  Thus, there is a limit to what the 
United States can do to stop Al-Jazeera from broadcasting different Arab viewpoints as it sees 
fit. As Al-Jazeera moves into the Indian, Pakistani and Chinese markets, its power will be felt 
everywhere. But as the BBC and French TV operate in Arabic, the competition for defining 
Middle East and world events will be fierce. AND IT’S ALL GOOD. The days of one-way global 
communication; free flow to the East, but no flow to the West, are also SO OVER. 
 
There is a great deal of ferment in the global field with different countries and governments 
entering the news business. This analysis illustrated how the positions of different journalistic 
fields, old and new media, have changed. Stations that used to enjoy world dominance are now 
in a crowded field. Changes in news coverage of any issue are the result of internal 
transformations of the journalistic field and transformations external to that field (Marchetti, 
2005). In the internal transformations within journalism, the world no longer depends solely on 



Spring 2007 Global Media Journal Volume 6, Issue 10 

15 
 

AFP, AP, UPI, TASS and Reuters. News may often travel from West to East or from North to 
South, but not without being challenged by news sent from South to South and from East to 
East. There was a time when everyone trained at the BBC. Today, the BBC and Al-Jazeera and 
French TV poach each other’s producers and anchors. It is interesting, then, that those who now 
seek to “impose the legitimate vision of the social world” are in a class of their own and are 
almost interchangeable. The external changes in the field involve the demise of the British 
Empire, and with it, the ability to determine what is news. The failure of the neo-cons to remake 
the Middle East in their own image in six days and to rest on the seventh day, put strains on the 
credibility of the United States government as a credible communicator. Those external factors 
opened the door to Al-Jazeera English and to TeleSUR.  
 
This study has also commented on the newly acquired clout of Al-Jazeera in the global system, 
and on the ambitions of TeleSUR to do for Latin integration what Al-Jazeera has done for Arab 
Nationalism. The study has assessed the cultural capital both stations have amassed through 
their reach and their hiring practices. Al-Jazeera’s professional approach to hiring and the 
diversity of the voices it allows to be heard add to its credibility, If not with the Untied States 
government. Al-Jazeera is literally the station that flew over the cuckoo’s nest. The station has 
already had a great impact regionally, and has spawned a number of imitators. Whether or not 
Al-Jazeera will make it into the American market will not make too much of a difference because 
its global reach will be tremendous even without the American audience. As for TeleSur, it is too 
early to assess where it is going because it started only in 2005, but the ideas that animate it 
promise to hasten the integration Latin America. 

 
References 
US to expand Persian-language TV broadcasting to Iran. (2005, February 28). ABC News.  
Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting Studies website:  
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
Palestinians ask Al Jazeera to help develop local media. (2005, March 30). Al-Hayat al-Jadidah, 
via BBC Monitoring. Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
Syria bans correspondent from US-funded broadcasters, (2005, March 16). Aljazeera.net, via 
BBC Monitoring. Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
AFP. October 31, 2006. France 24 to challenge “Anglo-Saxon” CNN, BBC. Retrieved April 16, 
2007 from 
http://www.expatica.com/actual/article.asp?subchannel_id=25&story_id=34072 
 
AFP. April 3, 2007. France 24 international news channel begins Arabic broadcasts. Retrieved on 
April 16, 2007, from 
http://fe5.news.re3.yahoo.com/s/afp/20070403/lf_afp/francemediaindustry_070403160731 
 
Arab – South American relations take centre stage. (2005, October 5). AlJazeera.com. Retrieved 
March 31, 2006, from AlJazeera.com website:  
http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=8506 
 
Akhavan-Majid, R., & Wolf, G. (1991).  American mass media and the myth of libertarianism: 
Toward an “elite power group” theory. Critical Studies in Mass Communication, 8, 139–151 
 
U.S. military plants stories in the Iraqi media. (2005, November 30). AlJazeera.com. Retrieved 
April 1, 2006, from the AlJazeera.com website: 
http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=10010 
 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html�
http://www.monitor.bbc.co.uk/�
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html�
http://www.expatica.com/actual/article.asp?subchannel_id=25&story_id=34072�
http://fe5.news.re3.yahoo.com/s/afp/20070403/lf_afp/francemediaindustry_070403160731�
http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=8506�
http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=10010�


Najjar New Trends in Global Broadcasting   GMJ 

16 
 

Europe Bans Al-Manar. (2005, March 18). Al-Manar TV, via BBC Monitoring. Retrieved April 1, 
2006, from Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
Al-Jazeera mulling Harare office no author. (2006, January 19). BBC News. Retrieved March 31, 
2006, from BBC News website: http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/4628280.stm 
 
Al Jazeera International announces the appointment of bureau chiefs for the  
channel's news broadcast centres. (2005, May 12). AMEInfo. Retrieved  
March 27, 2006, from the AMEInfo website: http://www.ameinfo.com/59961.html 
 
Aljazeera International to go on air by May.  Web posted at: 2/4/2006 6:58:41 The Peninsula 
Source ::: The Peninsula 
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+
News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml  
 
Aljazeera English on air by May. (2006, February 1). 
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/B4BA4C96-CC7B-4B4B-BAD1-15E672301092.htm 
 
Josh Rushing, former U.S. marine, joins Al Jazeera International. (2005,  
September 22). AMEInfo. Retrieved March 27, 2006, from the AMEInfo  
website: http://www.ameinfo.com/68321.html 
 
Dr Shereen El Feki joins Al Jazeera. (2006, March 7). The Association of International 
Broadcasting. Retrieved April 1, 2006, from The Association of International Broadcasting 
website: http://www.aib.org.uk/newsContent.asp?node_id=8,9&content_id=1173 
 
BBC Arabic Television comes as Al Jazeera prepares to launch a 24-hour English-language 
channel this year (Middle East Times, March 15, 2006).   
 
Benson, R. (2004). Bringing the Sociology of Media Back In. Political Communication, 21: 275-
292. Friday, June 30, 2006. 
 
Benson, R. (2005). Mapping field variation: Journalism in France and the United States. In R.  
Benson & E. Neveu (Eds.), Bourdieu and the journalistic field (pp. 85-112). Cambridge: Polity 
Press. 
 
Bierbauer., C. On the costs of foreign and war reporting (2006, June 2). Retrieved June 13, 2006.  
http://www.cbsnews.com/blogs/2006/06/01/publiceye/entry1675509.shtml 
 
Bourdieu, P. (1993). The field of cultural production. New York: Columbia University Press.  
 
______. (1998). On television and journalism. London: Pluto Press. 
 
Champagne, P. (2005). The ‘double dependency’: The journalistic field between politics and 
markets. In R. Benson & E. Neveu (Eds.), Bourdieu and the journalistic field (pp. 48-63). 
Cambridge: Polity Press. 
 
It's a deal: South American-Arab summit results in free-trade negotiations: Businessmen 
describe the two regions as being highly complementary. (2005, May 12). The Daily Star.  
Retrieved March 31, 2006, from The Daily Star website: 
http://www.dailystar.com.lb/article.asp?edition_id=10&categ_id=3&article_id=15004 
 
Ex-CNN journo Riz Khan joins Al Jazeera Intl. A Correspondent (2005, May 27), 21:24 IST. 
http://us.rediff.com/news/2005/may/26rizkhan.htm 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html�
http://www.ameinfo.com/59961.html�
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml�
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml�
http://www.ameinfo.com/68321.html�
http://www.aib.org.uk/newsContent.asp?node_id=8,9&content_id=1173�
http://www.cbsnews.com/blogs/2006/06/01/publiceye/entry1675509.shtml�
http://www.dailystar.com.lb/article.asp?edition_id=10&categ_id=3&article_id=15004�


Spring 2007 Global Media Journal Volume 6, Issue 10 

17 
 

 
Daniels, A. (2005, July 26). ‘Chavez TV’ beams into South America: Painful birth for new station 
in war of words with Washington. The Guardian. Retrieved March 30, 2006, from The Guardian 
website: http://www.guardian.co.uk/international/story/0,,1535981,00.html 
 
Davies, H. (need date). CNBC Arabiya: the Debut. Retrieved April 1, 2006,  
from TBS Journal website: http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall03/CNBC_Debut.html 
 
DiMaggio, P. J. & Powell, W. W. (1991). The Iron Cage revisited: Institutional isomorphism and 
collective rationality in organizational fields. In W.W. Powell & P.J. DiMaggio (Eds)., The new 
institutionalism in organizational analysis. Chicago: University of Chicago Press. 
 
Dizard, W. (1966). Television: A World View. Syracuse: Syracuse University Press. 
 
dos Reis, F. A. (2005, August 22). Latin America’s Telesur: The “Al Jazeera” of the South.  
Worldpress.org. Retrieved March 30, 2006, from Worldpress.org website: 
http://www.worldpress.org/Americas/2136.cfm 
 
Escobar, P. (2005, May 14). From Baghdad to Brasilia. Asia Times. Retrieved March 30, 2006, 
from ZNet website: http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=7856 
 
France 24. Who are we? Retrieved April 16, 2007, from 
http://www.france24.com/france24Public/en/page-footer/about-france-24.html 
 
Frappier, J. “U.S. Media Empire/Latin America,” NACLA Newsletter, New York: North American 
Congress on Latin America, vol. 11, no. 9, January, 1969, pp. 1-11). 
 
Gerstein, J. (2006, March 14). Al-Jazeera Finds Hurdles in Bid To Air in U.S. The Sun.  Retrieved 
April 1, 2006, from The Sun website: need website 
 
Venezuela: 10 million viewers to watch Telesur. (2006, February 1). Green Left Weekly. Retrieved 
March 30, 2006, from Green Left Weekly website: 
http://www.greenleft.org.au/back/2006/654/654p20e.htm 
 
Giordano, A. Welcome Telesur to the Struggle to Light up the Skies: Notes on the Civil War 
between Media from Below and Media from Above. The Narco news Bulletin (2005, July 24). , 
Issue 36 
 
Griffith, T. (1986, March 17). Newswatch. Time, p. 72.  
 
Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems: Three models of media and 
politics. Cambridge: Cambridge University Press. 
 
Hess, S. (1996). International news and foreign correspondents. Washington  
D.C.: The Brookings Institute. 
 
Hills, J. (2002). The struggle for control of global communication: The formative Century. Urbana 
and Champaign, University of Illinois Press. 
 
Issawi, J. (2000, October 21). How do we make up for our lagging behind after being overtaken 
by the Gulf stations? Al-Nahar, p. 12. 
 
Jordana, L. Telesur: A Counter-Hegemonic Project to Compete with CNN and Univision. (2005, 
March 2).  
Venezuelanalysis.com pp. 1-6. Accessed June 28, 2006. 

http://www.guardian.co.uk/international/story/0,,1535981,00.html�
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=7856�
http://www.france24.com/france24Public/en/page-footer/about-france-24.html�
http://www.greenleft.org.au/back/2006/654/654p20e.htm�


Najjar New Trends in Global Broadcasting   GMJ 

18 
 

 
Kanellos, M. (2005, November 23). Al Jazeera plans to go international in 2006. CNET  
News. Retrieved April 1, 2006, from CNET News website:  
http://news.com.com/Al+Jazeera+plans+to+go+international+in+2006/2100-1038_3-
5968650.html 
 
Ketupa.net media profiles: Latin America. (2005 May) http://www.ketupa.net/latamerica.htm 
 
Khanfar, W. (2006, February 24). Al-Jazeera is seeking international leadership in media. Al-
Jazeera. 
 
Khanfar, W. (2004).The Future of Al Jazeera [sic] by Waddah Khanfar, TBS 12, Spring-Summer, 
pp. 1-4 
 
Lauria, Carlos.  Overview: Attacks on the Press, 2003. 
 CPJ  http://www.cpj.org/attacks03/americas03/americas.html 
 
La Jornada. Telesur: A counter-hegemonic project to compete with CNN and Univisión. (2005, 
March 2). Venezuelanalysis.com. Retrieved March 31, 2006, from Venezuelanalysis.com website: 
http://www.venezuelanalysis.com/articles.php?artno=1388 
 
Latin America TV takes on US Media. AlJazeera.net. 25 July 2005. Retrieved June 28, 2006.  
 
Who are the Lebanese-Americans? (No Date). Lebanese Global Information Center. Retrieved 
April 1, 2006, from the Lebanese Global Information Center website: 
http://www.lgic.org/en/lebanese_americans.php). 
 
Mack: New Alliance between Chavez’s Telesur and Al-Jazeera Creates Global Terror TV 
Network (2006, February 1).   
http://mack.house.gov/index.cfm?FuseAction=PressReleases.View&ContentRecord_id=173 
 
Madigan, N. & Linskey, A. (2005, August 18). Mission of Former Marine: Arab  
TV. Mediachannel.org. Retrieved April 1, 2006, from Mediachannel.org  
website: http://mediachannel.org/blog/node/680 
 
Makgetla, T. (2005, November 25). Al Jazeera's Fresh Eye On Africa. Mail & Guardian online. 
Retrieved March 31, 2006, from Mail & Guardian online website: 
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=257760&area=/insight/insight__national/ 
 
Marchetti, D. Subfields of specialized journalism. In R. Benson & E. Neveu (Eds.), Bourdieu and 
the journalistic field (pp. 64-84). Cambridge: Polity Press. 
 
Martin, J. L. (2003, July). What is field theory? American Sociological Review, 109(1), 1-49. 
 
Marx, G. (2005, July 17). Will truth go south on Telesur news? Chicago Tribune. 
 
McIlroy, J. & Wynter, C. (2006, February 15). Venezuela: 'Another television is possible’. Green 
Left Weekly. Retrieved March 30, 2006, from Green Left Weekly website:  
http://www.greenleft.org.au/back/2006/656/656p12.htm 
 
McGinnis, A. (2007). Talking to ourselves: American news programs and foreign sourcing 
practices. Unpublished Masters Degree Paper. Department of Communication, Northern Illinois 
University. 
 

http://news.com.com/Al+Jazeera+plans+to+go+international+in+2006/2100-1038_3-5968650.html�
http://news.com.com/Al+Jazeera+plans+to+go+international+in+2006/2100-1038_3-5968650.html�
http://www.lgic.org/en/lebanese_americans.php�
http://mack.house.gov/index.cfm?FuseAction=PressReleases.View&ContentRecord_id=173�
http://mediachannel.org/blog/node/680�
http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=257760&area=/insight/insight__national/�
http://www.greenleft.org.au/back/2006/656/656p12.htm�


Spring 2007 Global Media Journal Volume 6, Issue 10 

19 
 

Merrill, J.C. and Harold Fisher (1980). The World’s Great Dailies: Profiles of Fifty Newspapers. 
New York: Hastings House. 
 
Miles, H. Think Again: Al-Jazeera. Foreign Policy. (2006, July/August). Retrieved June 29, 2006. 
http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3497. 
 
Schleifer, A. Interview with Ahmed Sheikh, Chief Editor, Al-Jazeera, S. TBS 12 Spring-Summer 
2004. http://www.tbsjournal.com/sheikh.htm 

 
Skornia, H.J. (1965). Television and Society. New York: McGraw-Hill.  
 
Summit welcomes Algeria proposal for “New Arab Satellite.” (2005, March 21). MENA news 
agency, via BBC Monitoring. Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting Studies 
website: http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
Sreeharsha, Vinod.  (2005, November 22).  Telesur Tested by Chavez Video. The Christian 
Science Monitor, pp. 1-4. 
 
TeleSUR Concepto. Http://Telesurtv.net/concepto.php 
Telesur keen on Aljazeera link up. (2005, July 28). Aljazeera.net. Retrieved June 28, 2006. 
 
Telesur Un Canal para la integración  http://www.telesurtv.net/concepto.php 
 
Tuchman, G. (1978). Making News Making News: A Study in the Construction of Reality. New 
York: Free Press. 
 
USA/Syria: Survey finds Alhurra TV viewed by "millions" in Syria. (2005, March 10). Middle East 
Television Network, via BBC Monitoring. Retrieved April 1, 2006, from Transnational 
Broadcasting Studies website: http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
BBC Arabic TV appoints former Al Jazeera employee as news editor. (2006, March 15).  Middle 
East Times. Retrieved April 1, 2006, from Middle East Times website: 
http://www.metimes.com/articles/normal.php?StoryID=20060315-071402-4650r 
 
Nafie, I. (2005, April 7-13). Frontline Venezuela: Ibrahim Nafie in Caracas interviews Venezuelan 
Vice-President José Vicente Rangel. Al-Ahram. Retrieved March 30, 2006,  from Al-Ahram 
weekly online website: http://weekly.ahram.org.eg/2005/737/in1.htm  
 
Aljazeera International to go on air by May. (2006, February 4). The Peninsula.  
Retrieved April 1, 2006, from The Peninsula website:  
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+
News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml 
 
Qatar: "Al-Jazeera never anti-American" – Director. (2005, March 31). The Peninsula, via BBC 
Monitoring. Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
Ostini, Jennifer and Anthony Y. H. Fung (2002).  Beyond the Four Theories of the Press: A New 
Model of National Media Systems.  Mass Communication & Society  5(1), 41–56, Sydney, 
Australia,  pp. 41-56. 
 
Pilger, J. (2005, November 25). A News Revolution Has Begun. The New Statesman. Retrieved 
March 31, 2006, from ZNet website:  
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=9197 
 

http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3497�
http://www.tbsjournal.com/sheikh.htm�
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html�
http://www.telesurtv.net/concepto.php�
http://www.monitor.bbc.co.uk/�
http://www.metimes.com/articles/normal.php?StoryID=20060315-071402-4650r�
http://weekly.ahram.org.eg/2005/737/in1.htm�
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml�
http://www.thepeninsulaqatar.com/Display_news.asp?section=Local_News&subsection=Qatar+News&month=February2006&file=Local_News2006020465841.xml�
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html�
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=9197�


Najjar New Trends in Global Broadcasting   GMJ 

20 
 

The Project for Excellence in Journalism. The state of the news media 2006: An annual report on 
American journalism. Retrieved March 30, 2006, from The State of  the News Media 2006 
website:  
http://www.stateofthenewsmedia.org/2006/narrative_networktv_intro.asp?cat=1&media 
 
Dutch ban Al-Manar. (2005, March 18). Radio Netherlands, via BBC Monitoring.  
Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
McGuiness, A. Talking to ourselves: American News Programs and Foreign Sourcing Practices. 
Unpublished Masters Degree Paper, Department of Communication, Northern Illinois University, 
2007. 
 
Robinson, G. R. (2005, May). USC Center on Public Diplomacy, tasting Western journalism:  
Media training in the Middle East. Retrieved April 1, 2006, from International Center for 
Journalists website: http://www.icfj.org/files/Tasting_western_Journalism_May05.pdf 
 
Josh Rushing, former U.S. marine, joins Al Jazeera International.  (2005, September 22).  
http://www.ameinfo.com/68321.html 
 
Sakir, N. (2000, Fall). Optical illusions: Television and censorship in the Arab  
world. Transnational Broadcasting Studies, 5. Retrieved April 1, 2006,  
from Transnational Broadcasting Studies website: http://www.tbsjournal.com 
 
Siebert, F., Peterson, T., & Schramm, W. (1956). Four theories of the press: The authoritarian, 
libertarian,social responsibility, and Soviet communist concepts of what the press should be and 
do.  Urbana: University of Illinois. 
 
Sharp, J. M. (2003, July 23). The Al-Jazeera news network: Opportunity or challenge for   U.S. 
foreign policy in the Middle East? CRS Report for Congress. Retrieved April 1, 2006, from 
Foreign Press Centers website: http://fpc.state.gov/documents/organization/23002.pdf 
 
Sreeharsha, V. Telesur tested by Chavez Video. The Christian Science Monitor. (2005, November 
22). Retrived June 28, 2006. 
 
Suspitsina, T. (2001, April). A formula of success for market-oriented programs in Russia: A 
study of economics and business administration from the perspective of symbolic and economic 
capitals. Center for the Study of Higher and Postsecondary Education University of Michigan, 
Occasional Papers on Institutional Change and Transformation in Higher Education. Retrieved 
March 30, 2006, from the University of Michigan personal homepage server: http://www-
personal.umich.edu/~marvp/facultynetwork/whitepapers/suspitsina.html 
 
Un Canal para la integración. TeleSUR.  Retrieved March 30, 2006, from the TeleSUR website:   
http://www.telesurtv.net/concepto.php. 
 
Urdustan.net. Aljazeera plans Urdu channel. (2006, January 26).  
http://www.urdustan.net/blog/2006_01_01_archive.html 
 
Zoon, C. (2005, July 29). Latin America gets its own CNN ... or Al-Jazeera? Radio Netherlands. 
Retrieved March 30, 2006, from Radio Netherlands website: 
http://www.radionetherlands.nl/currentaffairs/region/southamerica/lat050729  
 
SA's Jane Dutton joins Al Jazeera International. (2006, March 3). Tonight. Retrieved  April 1, 
2006, from Tonight website:  
http://www.tonight.co.za/index.php?fSectionId=448&fArticleId=3138747 

http://www.stateofthenewsmedia.org/2006/narrative_networktv_intro.asp?cat=1&media�
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html�
http://www.icfj.org/files/Tasting_western_Journalism_May05.pdf�
http://www.ameinfo.com/68321.html�
http://www.tbsjournal.com/�
http://fpc.state.gov/documents/organization/23002.pdf�
http://www-personal.umich.edu/~marvp/facultynetwork/whitepapers/suspitsina.html�
http://www-personal.umich.edu/~marvp/facultynetwork/whitepapers/suspitsina.html�
http://www.urdustan.net/blog/2006_01_01_archive.html�


Spring 2007 Global Media Journal Volume 6, Issue 10 

21 
 

 
Karen P. Hughes named as future US Public Diplomacy Chief. (2005, March 14). US State 
Department website. Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
US to start Arabic-language TV broadcasting to Europe. (2005, February 27).  
Yahoo!News. Retrieved April 1, 2006, from Transnational Broadcasting Studies website: 
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html 
 
Wan, E. CCTV Partners with Al Jazeera, 2006, May17). 

http://www.pacificepoch.com/newsstories/29166_0_5_0_M/ 

 
Wells, A. (1972). Picture-Tube Imperialism? The impact of U.S. Television on Latin America. New 
York: Orbis Books.  
 
Zoon, C. (2005, July 29).  Latin America gets its own CNN ... or Al-Jazeera? Radio Netherlands 
http://www.radionetherlands.nl/currentaffairs/region/southamerica/lat050729 
 
                                                           
1 The varied spelling of the words “TeleSUR” and Al-Jazeera is the result of following the spelling 
of the sources I am using, as is the British spelling of some words. 
 
2 Researchers now recognize that many of the official accusations leveled against the station are 
untrue. The latest such article in Foreign Policy asserts that the station has never supported 
violence against the United States, nor has it ever shown photos of beheadings, as has been 
wrongly claimed. As for the claim that its reporter Taysir Alouni, who was imprisoned in Spain as 
a supporter of al-Qaeda because he had interviewed Usama Ben Laden, Hugh Miles writes, 
“conclusive evidence has yet to be presented to the public. And there is nothing to suggest that 
the network’s funding is illegitimate” (Miles, 2006, p. 1). 
 
3 The group includes Nobel Peace Prize winner Adolpho Perez Esquival, poet Ernesto Cardenal, 
writers Eduardo Galeano, Tariq Ali and Saul Landau, editor-in-chief of Le Monde diplomatique 
and historian Ignacio Ramonet, free software pioneer Richard Stallman, and actor Danny Glover. 

http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html�
http://www.tbsjournal.com/Archives/Spring05/chronicles.html�
http://www.radionetherlands.nl/currentaffairs/region/southamerica/lat050729�
http://en.wikipedia.org/wiki/Eduardo_Galeano�
http://en.wikipedia.org/wiki/Tariq_Ali�
http://en.wikipedia.org/wiki/Saul_Landau�
http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Monde_diplomatique�
http://en.wikipedia.org/wiki/Ignacio_Ramonet�
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Stallman�
http://en.wikipedia.org/wiki/Danny_Glover�

	Examples of Al-Jazeera Hires
	Reaction to the Development of the New Stations

	Josh Rushing, a former U.S. Marine Captain who served in the United States Central Command media office during the invasion of Iraq, has joined the 24-hour English-language network, Al Jazeera International. 
	Mack: New Alliance between Chavez’s Telesur and Al-Jazeera Creates Global Terror TV Network (2006, February 1).
	http://mack.house.gov/index.cfm?FuseAction=PressReleases.View&ContentRecord_id=173
	Zoon, C. (2005, July 29). Latin America gets its own CNN ... or Al-Jazeera? Radio Netherlands. Retrieved March 30, 2006, from Radio Netherlands website: http://www.radionetherlands.nl/currentaffairs/region/southamerica/lat050729
	http://www.radionetherlands.nl/currentaffairs/region/southamerica/lat050729


